Wróć do bloga

Poradnik SEO dla e-commerce – optymalizacja sklepów internetowych w pigułce cz. I

Mateusz Rzetecki

Od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem napisania serii artykułów, przydatnych dla właścicieli sklepów internetowych. Dziś dla większości z nich wyniki organiczne to jedno z podstawowych źródeł ruchu, a zarazem kanał generujący spore zyski, dlatego też mam nadzieję, że wszystkie z moich kolejnych tekstów będą dla Was użyteczne. Znajdziecie w nich zarówno podstawowe, jak i bardziej zaawansowane informacje, które pomogą w zwiększeniu widoczności Waszego sklepu w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Tych, którzy nie widzieli mojej poprzedniej serii artykułów o duplikacji treści, zapraszam do lektury wcześniejszych wpisów na blogu: Najczęstsze powody duplikacji treści, Jak radzić sobie ze złodziejami treści, Wyniki testu duplicate content. Polecam również artykuł Patrycji Tomczak – Jak zapobiegać duplikacji treści pomiędzy własnymi domenami.

Mam sklep internetowy, od czego powinienem zacząć?

Wielu właścicieli sklepów internetowych nie zdaje sobie sprawy z ogromnego potencjału drzemiącego w ich serwisach. Tysiące stron produktowych, dziesiątki, a nawet setki kategorii, to niesamowicie ogromny potencjał zapytań, jaki można uzyskać dzięki odpowiedniej optymalizacji serwisu.

„Dokładna analiza słów kluczowych to kluczowy element SEO dla każdego serwisu e-commerce, który chce zagospodarować wyniki organiczne w wyszukiwarkach takich jak Google”

Analiza treści – jak to się robi?

Na samym początku konieczne jest przygotowanie listy wszystkich podstron, dla jakich chcemy przeprowadzić analizę słów kluczowych. W większości przypadków będzie to strona główna naszego sklepu, strona kategorii i podkategorii oraz strony produktowe. W niektórych serwisach e-commerce można znaleźć  jeszcze strony z poradnikami, wpisami na blogu firmowym itp.

Gdy będziemy mieli już listę podstron, które chcemy zoptymalizować, sugeruję utworzyć konto Google, jeśli takowego jeszcze nie posiadamy.

Narzędzie, które nadaje się idealnie do naszej analizy słów kluczowych, to Google Keyword Planner, a dostępne jest ono tylko dla zalogowanych użytkowników.

Chcąc dokonać analizy fraz dla konkretnej podstrony, najpierw musimy zastanowić się, czego dotyczy dana kategoria oraz jakie produkty wchodzą w jej skład.

W poniższym przypadku wybraliśmy jedną frazę kluczową: sukienki wieczorowe. Załóżmy więc, że do zoptymalizowania mamy konkretną stronę kategorii w sklepie z odzieżą damską.

 
Wartość, która będzie dla nas istotna to Średnia miesięczna liczba wyszukiwań
 
„Średnia miesięczna liczba wyszukiwań to średnia liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego z ostatnich 12 miesięcy. Obliczana na podstawie wybranych ustawień kierowania na lokalizację i sieć wyszukiwania średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań danego hasła przy konkretnych ustawieniach kierowania”.
 
Po doborze głównego słowa kluczowego warto wyszukać kilka słów pomocniczych, które będą mogły być użyte w obrębie tej podstrony, w celu wykorzystania jeszcze większego potencjału zapytań. Szukać takich fraz możemy na wiele sposobów. Jednym z nich jest przejrzenie listy słów kluczowych, które proponuje nam Google w narzędziu Keyword Planner. Można dzięki temu znaleźć frazy takie, jak: tanie sukienki wieczorowe, sukienki wieczorowe na wesele czy sukienki wieczorowe sklep

Kolejnym sposobem na znalezienie potencjalnych słów kluczowych są autosugestie w Google. Wpisując nasze słowo kluczowe z dowolną literą alfabetu, otrzymujemy przykłady kilku fraz kluczowych, jakie wyszukiwane są przez użytkowników Google.

Mając takie frazy, dobrze jest sprawdzić ich średnią miesięczną liczbę wyszukań za pomocą narzędzia Keyword Planner i wybrać te najbardziej wartościowe.

Kolejnym narzędziem na naszej liście jest serwis ubersuggest.org, który w kilka sekund jest w stanie wyszukać setki propozycji słów kluczowych wynikających z połączenia naszej frazy głównej ze słowami rozpoczynającymi się na wszystkie litery alfabetu. Oczywiście cały czas powinniśmy pamiętać, żeby sprawdzić popularność wyszukanych fraz w Kewyord Plannerze.

 

„Analiza słów kluczowych nie jest najłatwiejszym zadaniem, jest to jednak pierwszy i jeden z najbardziej istotnych elementów we wszystkich działaniach SEO.”

Co dalej?

Posiadając listę adresów URL podstron, które chcemy zoptymalizować wraz z listą przypisanych do nich słów kluczowych, możemy przejść do kolejnego etapu, jakim jest optymalizacja elementów strony. Pozostając w tematyce odzieży damskiej, dokonamy szybkiej optymalizacji strony kategorii z sukienkami wieczorowymi.

Meta title & description

Tytuł i opis danej podstrony to jedne z najistotniejszych elementów, na jakie musimy zwrócić uwagę. Obok adresu URL i w niektórych przypadkach richsnipetów, pojawiają się w wynikach wyszukiwania, zachęcając do kliknięcia i przejścia do naszej strony. Nieciekawe zaprezentowanie oferty w tych elementach może powodować niską wartość współczynnika CTR.

Dla ułatwienia przyjmijmy, że dla naszej kategorii przypisaliśmy następujące frazy, oczywiście zestaw mógłby wyglądać inaczej. Wszystko zależnie od tego, na jakich słowach zależy nam najbardziej i jak dokładnie określimy potencjał danej podstrony…

 
 

Warto, aby przypisane do danej podstrony słowa pojawiły się w tych dwóch elementach. Co prawda „meta description” nie jest brany pod uwagę podczas ustalania rankingu wyników wyszukiwania, jednak warto o niego zadbać. W przypadku większości serwisów e-commerce, ze względu na ich wielkość, stosuje się szablony tytułów i opisów, które przyspieszają całą pracę nad optymalizacją.

Sprecyzowane w powyższej tabeli frazy nie zamykają nam oczywiście puli słów kluczowych, na jakie nasza strona może pojawiać się w Google. Dla przykładu, poprzez dodanie frazy „internetowy” mamy możliwość pojawiania się również dla zapytań sukienki wieczorowe sklep internetowy czy sukienki sklep internetowy i wiele więcej. Oczywiście optymalizacja tylko tych dwóch elementów i wykorzystanie w nich słów kluczowych nie zapewni Wam wysokich pozycji, na ten stan rzeczy składa się wiele czynników.

Nagłówek H1

Jest to kolejny element, na który roboty wyszukiwarek zwracają uwagę odczytując daną stronę i przypisując jej tematykę. Niestety wiele gotowych skryptów sklepów internetowych uniemożliwia jego niezależną edycję.

Bardzo często w przypadku gotowych rozwiązań jesteśmy zmuszeni do tego, aby nagłówek pierwszego stopnia przyjął taką samą postać jak nazwa kategorii. W niektórych przypadkach sprawia to, że jest on mniej optymalny niż mógłby być.

Breadcrumbs „okruszki chleba”

To pomijany przez wiele serwisów e-commerce element nawigacyjny pozwalający na dodatkowe wykorzystanie słów kluczowych w treści serwisu.

Przyjazne adresy URL
 
Wiele systemów zarządzania treścią nie przywiązuje większej wagi do przyjaznych adresów URL. Należy pamiętać jednak, że optymalna struktura adresów URL jest bardzo istotna, szczególnie w serwisach e-commerce. 
 
„Forma adresów URL ma znaczenie zarówno dla użytkowników serwisu, jak i dla robotów wyszukiwarek”.
 
Stawiając się w roli potencjalnego klienta sklepu internetowego chcemy, aby adresy URL były jak najprostsze, bez zbędnych liczb i znaków, które są niemożliwe do zapamiętania. Powracając do sklepu, potencjalni klienci często wpisują adresy URL bezpośrednio w pasek przeglądarki lub wyszukują ich w Google, ponieważ chcą od razu trafić na interesującą ich podstronę w naszym serwisie. 
 
SEO friendly URLs są również istotne dla robotów wyszukiwarek. Mówiąc o przyjaznych adresach URL mamy przeważnie na myśli te pozbawione parametrów i znaczników sesji i zwykle zawierające słowa kluczowe. Mało optymalna struktura lub błędy w adresach mogą prowadzić do nieefektywnej indeksacji serwisu przez roboty Google. Z drugiej strony, powiązanie treści adresów z zawartością podstron może zwiększyć klikalność na stronach wyników wyszukiwania.
 
Tworząc przyjazne adresy URL powinniśmy pamiętać między innymi o tym, aby:
 
  • zawierały one frazy kluczowe,
  • słowa oddzielić myślnikiem lub podkreślnikiem, osobiście jednak sugeruję zastosowanie tego pierwszego,
  • adres był pozbawiony znaków diakrytycznych oraz spacji.

 

Tworząc strukturę adresów URL w sklepie internetowym powinniśmy zwrócić również uwagę na rozszerzenia dla plików, które są w głównej mierze determinowane przez technologię wykorzystywaną do tworzenia serwisu (np. PHP, ASP.NET, HTML). W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie rezygnacja z rozszerzeń, jeśli oczywiście istnieje taka możliwość lub stosowanie rozszerzenia najbardziej uniwersalnego np. html. Wszystko to możemy uczynić przy wykorzystaniu mod_rewrite
 
Niestety, dokonując zmian w strukturze adresów URL, często spotykamy się z błędami, które mogą doprowadzić do powstania duplikacji treści w obrębie serwisu. Zmiana struktury URLi i pozostawienie starych adresów bez przekierowań lub po prostu błędy w adresach powodują, że ta sama treść w serwisie znajduje się jednocześnie pod kilkoma URLami. Dlatego też musimy pamiętać o uspójnieniu wszystkich adresów i doprowadzeniu do sytuacji, w której treść danej strony będzie dostępna dla robotów wyszukiwarek tylko pod jednym, tym najbardziej optymalnym adresem.
 
Jeśli jestecie zainteresowany tematem duplikacji treści w swoim sklepie internetowym, zapraszam do lektury kolejnej części poradnika lub artykułów wymienionych na początku tego tekstu.
 
W drugiej części poradnika SEO dla e-commerce opiszę między innymi takie zagadnienia, jak:
• duplikacja treści w sklepie internetowym,
• mikroformaty,
• optymalizacja grafik produktów.
 

 

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF