en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Profil marki na TikToku – czy to zagra?

TikToka nie trzeba już przedstawiać nikomu, kto choć trochę interesuje się social mediami lub ma skończone min. 9 lat. Aplikacja wyprzedziła w rekordach pobrań takich światowych gigantów jak Facebook, co nie dziwi pokolenia Z, które traktuje Facebooka trochę jak relikt przeszłości i coś co nie jest “ich”. TikTok okazał się strzałem w 10 i błyskawicznie zyskał sobie sympatię milionów użytkowników.

Czy tu rządzą tylko Z?

Przedstawione dane na temat użytkowników TikToka szybko kreują w naszej głowie obraz przeciętnego użytkownika TikToka. Jest to nastolatka/nastolatek z małego miasta lub wsi, która oprócz oglądania treści kręci własne filmiki. Jednak szczególnie w ostatnim czasie na platformę zawitali także starsi użytkownicy (20+). Można spekulować nad powodami, które popchnęły ich do tego kroku. Mogła to być chęć poznania bliżej nowego trendu, eksploracja tajemniczego portalu, który wciągnął ich dzieci lub młodsze rodzeństwo. Być może swoją cegiełkę dołożyła tu także obecna sytuacja związana z izolacją, która siedzących w domu użytkowników zachęciła do eksplorowania nowej aplikacji. Przyczyny można wymieniać i wymieniać, ale efekt przeważnie jest ten sam. Spora część użytkowników po zarejestrowaniu się na aplikacji i zapoznaniu z jej funkcjonalnościami wpada jak Alicja do króliczej dziury i zostaje stałym użytkownikiem.

Fenomen?

Tym co wyróżnia tę aplikację, jest jej mechanika działania. TikTok wypełnił lukę na rynku i stał się odpowiedzią na to czego poszukiwała młodzież. Niski próg wejścia – wystarczy tylko ciekawy pomysł i kreatywność, czytelny interfejs, szeroki asortyment efektów oraz narzędzi do montażu i w końcu ogromna baza utworów muzycznych, o których wykorzystanie nie trzeba się martwić, ponieważ to platforma zajmuje się kwestiami związanymi z prawem autorskim.

Jak się reklamować?

Użytkownicy mają już świadomość, że marki zaczęły walczyć o ich uwagę na TikToku. Marketerzy najczęściej korzystają ze współpracy z tiktokowym influencerem (tzw. tiktokerem), realizują płatną reklamę lub prowadzą komunikację na profilu marki.  Pierwszą formą aktywności marki jest sytuacja, gdy użytkownik obserwuje już wybranego tiktokera. Oznacza to, że jego twórczość w jakiś sposób zainteresowała użytkownika i obserwując profil chłonie wszystkie treści publikowane przez twórcę. A skoro kogoś już lubimy to zaczynamy mu bardziej ufać i wierzyć. Każda rzecz, jeśli oczywiście jesteśmy potencjalną grupą docelową, która zostanie zaprezentowana przez tiktokera na jego profilu staje się automatycznie warta naszej uwagi. Drugą sytuacją jest tu zwykła (albo raczej niezwykła) reklama. Jako marketingowcy powinniśmy zrobić wszystko, aby reklama była dopasowana do mechaniki działania platformy oraz ciekawa dla odbiorców na tyle, aby chcieli obejrzeć ją do końca. Najważniejsze jest właśnie rozpoznanie do kogo tak naprawdę ją kierujemy. Pozwoli to nam lepiej przygotować interesującą wiadomość oraz określić jaką wartość ma mieć reklama dla odbiorców. Czy będzie to treść czysto informacyjna, edukacyjna czy rozrywkowa zależy od efektu, jaki chcemy taką reklamą wywołać. Nie dla wszystkich marek odpowiedni będzie głównie zabawny content, jednak wykorzystanie go w komunikacji może pomóc złamać barierę między marką a odbiorcami, tym bardziej jeśli będzie oparty o ciekawy insight. Dzięki temu zyskamy sobie sympatię użytkowników i może nawet nowe grono obserwujących. Warto jest rozważyć obie opcje i zachować spójność komunikacji, która pomoże stworzyć wiarygodny wizerunek marki.

O tym jak korzytać z zawaawansowanych opcji reklamowych na Facebooku przeczytasz TUTAJ

Jak nie wpaść w pułapkę?

Co może pójść nie tak? Najgorszym błędem, jaki może zostać popełniony to niedopasowanie formy contentu. To już nie mogą być te same reklamy, które są puszczane w telewizji albo minutowe filmiki z zagmatwaną fabułą. Przekaz musi być krótki, prosty, czytelny i oczywiście przyciągający uwagę. Najpopularniejszy czas filmików na TikToku to tylko 15 sekund, a czasu na “złapanie” uwagi jest znacznie mniej.

Content… Co tu się sprawdzi?

Na genialny w swojej prostocie pomysł wpadła @Sephora, która na swoim globalnym profilu publikuje filmiki nagrane przez różnych użytkowników. Miesza w swojej komunikacji obecne trendy z sekcji beauty, comedy i lifestyle. Dzięki temu na swoim profilu publikuje różnorodne filmiki, które mają szansę trafić na różnych odbiorców. Najpopularniejszym jednak tematem są tutoriale makijażowe i pokazywanie efektów przed i po użyciu produktów.[i]

Poza branżą beauty mamy świetnie działającą branżę odzieży sportowej. Idealnym przykładem będzie tu marka Nike. Na swoim profilu publikuje filmiki mniej lub bardziej znanych sportowców, którzy ubrani w stroje filmy Nike wykonują ciekawe sztuczki. Prowadzili również kampanię promocyjną nowej linii butów opatrzoną hashtagiem #MagicBoots.

Przykłady z polskiego podwórka

Marka, która świetnie odnajduje się w komunikacji na TikToku jest @eobuwie. Prowadzi na nim bardzo luźną komunikację osadzoną w trendach np. muzycznych lub wizerunkowych. Jej filmiki wywołują pozytywne emocje i przyczyniają się do budowania pozytywnych skojarzeń z marką. Treść filmików to absolutne przeciwieństwo zwykłego pokazywania produktów. Bardziej skupiona jest na emocjach z tym związanych np. nawiązuje do tego, że kobiety tak bardzo kochają buty i nie są w stanie oprzeć się kupna nowej pary (albo dwóch lub ewentualnie dziesięciu). Filmiki nagrywane są przez różnych twórców. Są to zarówno nieznani szerzej twórcy, jak i znani tiktokerzy np. @julia_styka. Widać, że marka wie co chce przekazać oraz w jaki sposób.

Ciekawie na TikToku działa także marka @Tymbark. Filmiki publikowane na tym profilu to głównie zwiastuny pełnych produkcji na kanale Studio Tymbark na YouTube. Profil TikToka jest prowadzony z pomysłem. Ich produkty przewijają się w filmikach, jednak nie w nachalny sposób. Content jest prezentowany głównie przez znanych twórców m.in. Blowka, Viki Gabor. Dzięki temu marka przyciąga na swój kanał fanów tych osób czyniąc z nich obserwatorów i poszerzając grupę odbiorców oraz wykorzystując TikToka jako zachętę do odwiedzenia kanału na YouTubie.[ii]

KONKURSY

Oprócz stałej komunikacji na oficjalnym profilu marki coraz częściej wykonują pierwsze podejścia do konkursów na tej platformie. Pozostając w temacie branży obuwniczej warto wspomnieć o konkursie organizowanym przez markę CCC w ostatnim czasie.

  1. Konkurs CCC

Akcja konkursowa z idealnie dopasowanym progiem wejścia, ponieważ wystarczyło nagrać filmik, miała (prawie) wszystko, co powinna mieć dobra akcja na TikToku.

  • Użytkownicy zostali zachęceni do opublikowania tanecznego video (nie musiało być w butach CCC). Mieli w nim pokazać swoje szalone ruchy, następnie nominować znajomych do udziału w konkursie.
  • Akcja została opatrzona specjalnym hashtagiem #letsdancewithccc
  • Do promowania akcji zostali włączeni celebryci, influencerzy oraz tiktokerzy np. Julia Wieniawa, Karolina Gilon, Jessica Mercedes, Maria Jeleniewska (@jeleniewska) i Lena Kociszewska (@lena_moonliht)
  • Nagrodami w konkursie były bony podarunkowe do salonu CCC o wartości 1000 i 300 zł.

Akcja jednak nie przyciągnęła dużej ilości uczestników. Liczba zgłoszeń nie przekroczyła nawet 20, co na tak potężną kampanię wydaje się bardzo słabym wynikiem. Być może problem stanowiła tu niewystarczająco czytelna komunikacja ze strony CCC. Użytkownicy automatycznie skojarzyli sobie konkurs CCC z koniecznością posiadania ich butów. W zasadach konkursu zawarto natomiast fragment mówiący, że “najlepiej jeśli będą to buty CCC”. Być może ta informacja nie wybrzmiała dostatecznie mocno.

Profil marki na TikToku – czy to zagra? rys.1
@cccshoesbags
 Profil marki na TikToku – czy to zagra? rys.2
@cccshoesbags
  1. Konkurs Radio ZET

Kolejny przykład to już bardziej dźwięczny temat, który nadal gra. Radio ZET na swoim profilu na TikToku ogłosiło konkurs, w którym główną nagrodą jest bezprzewodowy głośnik JBL oraz firmowe kubeczki Radia ZET. Mamy tu zatem atrakcyjne nagrody. Co z progiem wejścia? Również dostosowany do mechaniki działania platformy. Wystarczy nagrać swoją wersję dżingla “Radio ZET i już’. W akcję oczywiście zostali zaangażowani artyści, którzy swoje wersje dżingla zamieścili na oficjalnym profilu Radia ZET. Byli to między innymi Roksana Węgiel, Marcin Sójka oraz Beata Kozidrak. Akcja została oznaczona hashtagami m.in. #radiozetijuz stworzonymi specjalnie na potrzeby akcji. A jak z efektami? Akcja zebrała na razie ponad 50 zgłoszeń i została przedłużona do 5 czerwca, zapewne w celu pozyskania większej ilości zgłoszeń.

 Profil marki na TikToku – czy to zagra? rys.3
@radio.zet
 Profil marki na TikToku – czy to zagra? rys.4
@radio.zet

TikTok jest aplikacją, na którą wiele osób czekało. To kolejne narzędzie, dzięki któremu każdy może zostać internetowym twórcą i dzielić się ze światem swoją pasją, hobby, czy po prostu tworzyć treści dostarczające innym rozrywki. Użytkownicy chętnie spędzają tu czas, ponieważ czują się swobodnie zarówno jako twórcy, jak i obserwujący. Warto zwrócić uwagę na fakt, że na pytanie “Za co najbardziej lubisz TikToka?” ankietowani odpowiadali głównie “za wszystko”.[iii]

Pokolenie Z przeniosło się na TikToka, ponieważ w popularnych dotychczas serwisach społecznościowych takich jak Facebook i Instagram zaczęła być aktywna generacja ich rodziców. Naturalnym ruchem jest więc chęć budowania swojej indywidualności poza obszarem, w którym są oni obecni. TikTok otworzył im furtkę do nowej przestrzeni, którą w zaskakującym tempie zapełnia różnorodna społeczność.

W obliczu zachodzących obecnie zmian w strukturze użytkowników, należy zadać sobie pytanie, jak długo będzie trwała ta komfortowa dla nich sytuacja? Czy boom na TikToka wkrótce wygaśnie, tak jak przemijają poszczególne trendy, które obserwujemy za jego pomocą? A może wręcz przeciwnie, stanie się platformą społecznościową łączącą różne pokolenia. Jedno jest pewne. Warto uważnie obserwować kierunek rozwoju aplikacji, a jednocześnie skupić się na teraźniejszości i analizie potencjału aktywności Waszego biznesu na TikToku.

Poszukujesz agencji, która pomoże Ci w prowadzeniu komunikacji w mediach społecznościowych? Zapoznaj się z naszą ofertą Social Media i wypełnij brief!

[i] https://www.tiktok.com/@sephora

[ii] https://www.tiktok.com/@tymbark

[iii] https://www.gethero.pl/raport-tiktok/

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: