Wróć do bloga

3 rewelacyjne nowości w Google Analytics

Redakcja

Nieco ponad tydzień temu Apple zaprezentował światu kolejną wersję swojego flagowego produktu – iPhone’a 7. Wydarzenie to z pewnością miało sporą wagę i przykuło wzrok wielu miłośników nowych technologii. Tym niemniej kolejne zmiany wprowadzane przez firmę zarządzaną przez Tima Cooka trudno nazywać obecnie rewolucyjnymi. Zupełnie inaczej ma się sprawa z zespołem Google Analytics, który na przestrzeni ostatnich kilku tygodni sprezentował użytkownikom tego narzędzia kilka funkcjonalności, na które wielu czekało od miesięcy czy nawet lat. W tym artykule przybliżymy Wam trzy nowości – powszechnie dostępne konto demo, automatyczne podsumowania i rekomendacje na podstawie Twoich danych oraz możliwość przenoszenia usług pomiędzy kontami. Jednocześnie udowodnimy, czemu w tym przypadku co najmniej o małej rewolucji, a na pewno o rewelacji możemy śmiało mówić.

 

#1 Dostęp do konta demo

Od początku funkcjonowania Google Analytics, czyli przez prawie 10 ostatnich lat (ta okrągła rocznica już 14 listopada), jego użytkownicy mogli zdobywać wiedzę teoretyczną z oficjalnej dokumentacji, licznych tutoriali, filmów szkoleniowych, książek czy dyskusji na oficjalnych i nieoficjalnych forach internetowych. Tym, czego zawsze szczególnie brakowało, zwłaszcza amatorom i analitykom działającym na własną rękę, była wiedza praktyczna. Po założeniu swojego pierwszego konta Google Analytics, mało kto ma szybki dostęp do dużych ilości danych czy też do konfiguracji śledzenia umożliwiającej korzystanie z zaawansowanych funkcji tego narzędzia. Google w sierpniu jednak wyszło w końcu naprzeciw tym potrzebom, umożliwiając każdemu dostęp do konta demo, zawierającego autentyczne dane z aktywnego internetowego sklepu Google Merchandise Store.

1

 

Aby móc z niego skorzystać należy postąpić zgodnie z instrukcją na tej stronie. Znajdziecie tam wszystko, czego potrzeba, aby przetestować nie tylko podstawowe funkcjonalności Google Analytics, takie jak raporty dot. użytkowników, ich pochodzenia i zachowania na stronie, ale również te bardziej zaawansowane – rozszerzony moduł e-commerce, segmentację, niestandardowe raporty i panele, integracja AdWords z Search Console itd. W skrócie – wszystko, czego potrzeba nowym, ale i już nieco zaznajomionym z GA użytkownikom i co świetnie dopełnia wiedzę teoretyczną nabytą chociażby w Analytics Academy.

 

#2 Asystent oferujący automatyczne podsumowania i rekomendacje

2

Druga z nowości to uruchomiony 2 września asystent oferujący automatyczne podsumowania i rekomendacje. Dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego Google jest w stanie podać nam na tacy kilka lub kilkanaście najważniejszych, jego zdaniem, faktów na temat naszej witryny na podstawie danych z ostatnich dni czy tygodni. Na podstawie naszych testów możemy powiedzieć, że mogą to być dane zarówno dot. prostych porównań ruchu na danych stronach lub w danych segmentach użytkowników w czasie, jak i też mniej oczywiste i bardziej skomplikowane spostrzeżenia np. na temat wzrostu szybkości ładowania się naszych najpopularniejszych stron docelowych. Ogromną zaletą jest dopełnienie surowych danych i wykresów pełnymi zdaniami je opisującymi oraz rekomendacjami akcji i zmian na ich podstawie. Asystent umożliwia nam również m.in. szybką analizę uznanego przez niego za interesujący segmentu użytkowników, stworzenie i zapisanie raportu niestandardowego oraz podzielenie się konkretnym spostrzeżeniem za pomocą maila czy też innej, wybranej przez nas aplikacji.

Google stawia też na dialog z użytkownikami i stałą ewolucję nowej funkcjonalności – wybierane dla nas spostrzeżenia mają zmieniać się na podstawie tego, jak używamy aplikacji, a w tym momencie mamy też możliwość powiedzenia wprost, co w niej byśmy zmienili. Niestety póki co asystent jest dostępny tylko i wyłącznie w anglojęzycznej wersji aplikacji Google Analytics na Androida i iOSa, jednak firma zapewnia, że pracuje, zarówno nad wersją webową, jak i tłumaczeniem na inne języki.

 

#3 Możliwość przenoszenia usług między kontami
Ostatnia w tym artykule i zarazem najświeższa (udostępniona 13 września) nowinka w Google Analytics, to możliwość przenoszenia usług pomiędzy kontami. Dla nowicjuszy, którzy chętnie skorzystają z opisanego wyżej konta demo, wydawać się może ona rzeczą niezbyt istotną, jednak ci, którzy pracują z GA dłużej nie raz pewnie załamywali ręce nad jej brakiem. Zarówno jeśli pracujecie w agencji czy też sami obsługujecie swoje witryny, możecie wyobrazić sobie z pewnością kilka scenariuszy, kiedy może pojawić się potrzeba przeniesienia usługi wraz ze wszystkimi widokami i danymi na inne konto. Być może została ona utworzona na koncie, którego właściciel nie powinien mieć już do niej dostępu, może zmieniła się struktura Waszego biznesu, a może po prostu chcecie wprowadzić inny ład w swoim Google Analytics. Wszystkie te przypadki zyskały właśnie nowe, łatwe i przejrzyste rozwiązanie. Aby przenieść usługę, musicie mieć jedynie dostęp do edycji i zarządzania na poziomie zarówno konta źródłowego, jak i docelowego, wejść w zakładkę „Administracja”, następnie „Ustawienia usługi” i tam skorzystać z przycisku „Przenieś usługę” (cały proces potrwa maksymalnie kilka minut).

3

 

Jej identyfikator nie ulegnie zmianie, także nie będą potrzebne żadne zmiany w kodzie śledzącym czy Google Tag Managerze. Podobnie jeśli chodzi o wszystkie dane, ustawienia usługi i zawartych w niej widoków. Wraz z nimi przeniesione zostaną wszystkie raporty niestandardowe, panele, segmenty, cele oraz filtry (zostaną skopiowane na konto docelowe z wyjątkiem duplikatów). Wszelkie szczegóły i odpowiedzi na pozostałe pytania znajdziecie w oficjalnej pomocy Google.

 

 

Wróć do bloga

Zobacz także:


Eksplorator użytkownika, czyli Google zaczyna odsłaniać karty

Nowy raport w Google Analytics, to kolejny ukłon w stronę odejścia od agregowania danych na poziomie sesji i zwrócenia się w kierunku indywidualnego podejścia do każdego użytkownika. Pierwszą przesłanką było wprowadzenie zmiennej i widoku userID, dzięki k…

Obliczone dane – nowość w Google Analytics

Od wczoraj w Google Analytics możemy korzystać z nowej funkcjonalności, która przeszła w fazę otwartych testów beta: obliczone dane. Są to metryki definiowane przez użytkownika i obliczane na podstawie istniejących wskaźników, umożliwiając efektywniejszą …

Nowość w Google Analytics, czyli raport produktów powiązanych

Kopalnia pomysłów dla managerów sklepów i kampanii e-commerce.Jeżeli należycie do tej grupy, to prawdopodobnie wiecie, jakie produkty są najczęściej kupowane w Waszym sklepie. Ale czy wiecie, co klienci dokładają do kupowanych produktów? Jakie kombinacje …

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF