Wróć do bloga

SEO specjalista XXI wieku. 44 narzędzia usprawniające pracę w SEO

Joanna Gruszczyńska - Walczuk, Mateusz Kicki

Analiza linków zwrotnych, ruchu, linków follow i nofollow, audyty SEO, analiza domen linkujących, szukanie inspiracji contentowych, analiza spadków i wzrostów popularności fraz kluczowych danej witryny, analiza błędów 404, przekierowań i ich rodzajów… to powszednie zmagania każdego SEO Specjalisty. Z pomocą przychodzą nowe technologie i narzędzia, które ułatwią pracę, a co najważniejsze, pomogą usprawnić efektywne zarządzanie projektami, rezultatem czego może być polepszenie wyników i osiągnięcie zamierzonych celów projektowych. Poznaj 44 narzędzia, które przydadzą się w codziennych działaniach SEO.

Aplikacje do przeglądarek internetowych

Ahrefs SEO Toolbar – dodatek Ahrefs, który umożliwia szybki wgląd w najważniejsze dane i statystyki na stronie internetowej. Pasek, jaki pojawia się na górze witryny, wskazuje m.in. liczbę linków zwrotnych dla danej strony i całej domeny, siłę strony, a także z ilu domen pochodzą linki prowadzące do badanej strony oraz domeny. Dostępny jest w Google Chrome oraz Mozilla Firefox.

Majestic Backlink Analyzer – rozszerzenie narzędzia Majestic.com na przeglądarce Chrome i Mozilla Firefox, pozwala sprawdzić liczbę i moc linków zwrotnych dla danej strony internetowej, domeny i subdomeny.

SimilarWeb Site Traffic Sources and Rankings – poznasz źródło ruchu i odwiedzin danej strony internetowej, dzięki czemu sprawdzić można np., która strona jest najbardziej popularna i posiada najwięcej odwiedzin, pochodzenie ruchu, liczbę wizyt, a także statystyki stron o podobnej tematyce do analizowanej witryny.

FireBug – zajrzysz w kod strony w przyjazny sposób, można edytować kod CSS i wprowadzać „fikcyjne” zmiany na stronie bez ingerencji w rzeczywisty kod strony, pomocne jest przy analizie i monitorowaniu CSS, HTML oraz JavaScript.

Yslow jako dodatek do Page Speeda – zintegrowany z FireBug, dostępny dla przeglądarki Firefox, doskonale nadaje się do analizy programistycznej oraz optymalizacji danej strony. Analizuje m.in. czas ładowania strony, kompresje, czas wywołań http i wiele innych czynników, które mają wpływ na prędkość otwierania strony.

Foxy SEO Toolshttps://addons.mozilla.org/pL/firefox/addon/foxy-seo-tool/ – narzędzie posiadają kilkadziesiąt funkcji. Najciekawsze szybkie odpytanie podstrony, na której jesteśmy o: Google site, images, cache, alexa rank, Semrush, Dmoz, Whois, Internet Archive, copyspace, Google Alerts i wiele innych.

Search Status – pokazuje bez wchodzenia w kod html m.in. czy strona posiada rel canonical i na jaką podstronę kieruje.

Live HTTP Header – narzędzie służące do sprawdzania odpowiedzi serwera, w ten sposób dowiemy się czy dany adres URL jest poprawny, ma przekierowanie, odpowiednio przesyła https, używa dobrych przekierowań albo zawiera błąd.

NoDoFollow – wtyczka do FF/Chrome służąca do analizy linków na danej stronie, pozwalając sprawdzić czy dany link jest „dofollow” albo „nofolow” bez wchodzenia w kod html, oznaczając je określonymi kolorami. Innym podobnym narzędziem będzie MozBar z serwisu moz.com, dodatek pozwalający na analizę linków dofollow, nofollow, a także linków wewnętrznych i zewnętrznych.

SERPTrends SEO Extension – wtyczka dostępna dla Chrome oraz Firefox. Jest bardzo pomocna jeśli chcemy sprawdzić pozycje stron np. w top100 bez przeklikiwania się co 10 pozycji. Wtyczka numeruje każdy wynik i ustawiając w Google pokazywania 100 wyników na jednej podstronie możemy sprawdzić frazę w trybie incognito, a następnie poprzez ctrl+f wyszukań naszą domenę. Nawet jeśli będzie na pozycji 88 od razu będziemy to wiedzieć bez ręcznego liczenia. Po lewej stronie w przeglądarce pojawią się dodatkowo strzałki: czerwona oznacza, że strona spadła, zielone, że pozycja strony wzrosła, żółta kropka oznacza, że strona jest nowa, a szary kwadrat – pozycja strony się nie zmieniła. Co istotne, dane uzyskać można po 24 godzinach od wpisania danej frazy w wyszukiwarkę.

User Agent Switcherhttps://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/user-agent-switcher/ – pozwala symulować np. odwiedzanie serwisu ze smartfona lub tabletu mimo, że jesteśmy na desktopie. Przydatne do testowania strony pod kątem mobilności lub do różnego rodzaju testów SEO.

Feedly – aplikacja służąca do obsługi kanałów RSS, dzięki czemu w szybki sposób dowiedzieć się można o pojawieniu się nowych artykułów na wybranym portalu czy stronie. Poprzez wyskakujące nagłówki nowych wpisów zdecydować można czy dany materiał jest dla nas interesujący. Bardzo przydatne jest też agregowanie treści w katalogach tematycznych. Dodatek do Chrome i Firefox.

Tranquility albo BeeLine Reader – dodatki wspomagające przejrzystość czytanego tekstu. Bardzo przydatne, gdy tekst jest opublikowany w serwisie z wieloma reklamami, migającymi banerami lub gdy chcemy go przeczytać na smartfonie, a strona nie jest mobilna.

Aplikacje ogólne

Google Analytics – narzędzie Google, które chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Jego bardzo szerokie zastosowanie sprawia, że to podstawowe narzędzie do mierzenia wszelkich działań marketingowych. W Google Analytics sprawdzić można, w jaki sposób użytkownicy znaleźli witrynę i jak z niej korzystali, na jakie strony wchodzili, skąd pochodzi ruch na stronie, demografia, monitoring w czasie rzeczywistym (gdy emitowana jest np. reklama w TV), monitoring zysków i wiele więcej.

Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools) – narzędzie, które każdy SEO-wiec powinien znać, jak własną kieszeń. W GSC sprawdzić można status indeksowania danej witryny (błędy i statystyki), przeanalizować mapy witryny, sprawdzić ruch na stronie związany z wyszukiwaniem, zobaczyć, które strony pojawiają się na jakie frazy kluczowe, przeanalizować linki wewnętrzne i zewnętrzne, a także kontrolować kary i filtry, jakie ewentualnie może nałożyć Google. To też miejsce do komunikacji z Google.

Redirect Detective – narzędzie, które w sposób graficzny pokazuje ścieżkę przekierowań adresu internetowego. Fajny do analizy pojedynczych URLi, sprawdzania czy przekierowania są 301 czy 302, a może 307. Czy strona nie kończy się kodem 404, a jeśli powinna zwracać błąd to czy nie kończy na kodzie 200. Jeśli chcemy sprawdzić dużą pulę adresów lepiej sprawdzi się SEO Tools for Excel lub Screaming Frog.

Baza WHOIS – tu znajdują się wszystkie podstawowe informacje o danej domenie – termin wykupienia i wygaśnięcia domeny, kto jest jej właścicielem, administratorem, serwery dns hostingu itp.

Internet Archive Wayback Machine – narzędzie archiwizuje stronę wraz z adresami URL i treściami. Zazwyczaj jest to kilka kopii w miesiącu. Dzięki temu narzędziu możemy zobaczyć jak strona wyglądał w przeszłości i zauważyć zmiany porównując z obecną wersją.

Regex Testerhttp://www.regexpal.com/ – pozwala testować wyrażenia regularne. Te są bardzo przydatne przy dopasowaniu wzorców adresów URL w różnych narzędziach analitycznych w tym Google Analytics.

Badanie widoczności serwisu

SearchMetrics – jedno z podstawowych narzędzi badających widoczność serwisu. Dzięki rozbudowanym funkcjom i możliwościom, pozwala na przykład na przygotowanie zestawienia danych na temat widoczności witryny z konkretnym katalogiem w serwisie, przeanalizować widoczność portali konkurencyjnych, analizę na którym miejscu pojawia się witryna na daną frazę oraz jaki jest jej przypisany adres URL, widoczność w reklamie płatnej adwords. To tylko kilka z wielu możliwości jakie kryje w sobie SearchMetrics: http://suite.searchmetrics.com/.

SEMrush – narzędzie pozwala obserwować słowa kluczowe oraz ich pozycje również w porównaniu z miesiącami historycznymi, przeprowadzać analizy konkurencji, znajdować realnych konkurentów, analizować linki zwrotne, przeprowadzać wstępne audyty SEO i wiele więcej: http://www.semrush.com/.

SimilarWeb.com – bardzo przydatne, jeśli na przykład nie mamy dostępu do Google Analytics badanej przez nas strony. Pokazuje na przykład liczbę wizyt, określa średni czas odwiedzin na stronie, liczbę odwiedzanych stron podczas jednej sesji, a także współczynnik odrzuceń. Podobnie, jak w GA można sprawdzić źródło ruchu, referring domains, czy też ruch pochodzący z kanałów social media. Dane są estymowane: https://www.similarweb.com/.

Alexa – bezpłatne narzędzie, które pomaga w analizie danych demograficznych witryny: http://www.alexa.com/ oraz pokazuje przybliżone dane odnośnie kraju, z którego serwis ma najwięcej odwiedzin.

Analiza linków przy działaniach link buildingowych
Majestic – bardzo rozbudowane narzędzie dla SEO, a także wszystkich, którzy pracują w marketingu i PRze internetowym. Pomaga m.in. przeanalizować linki zwrotne, jakość linków, poprzez parametry Citation Flow oraz Trust Flow, a także zbadać domeny linkujące do analizowanej strony. Zawiera również wiele przydatnych narzędzi, które ułatwiają pracę, np. Bulk Backling Checker służący do analizy backlinków dla wielu domen na raz. Clique Hunter z kolei pomoże w analizie linków konkurencji i pokaże nowe miejsca do pozyskania odnośnika: https://pl.majestic.com/.

Ahrefs – także jest to narzędzie do analizy linków, z tą różnicą, że analizuje je codziennie, a Majestic dokonuje tego co 3 dni. Podobnie, jak w Majestic, przeanalizować można linki zewnętrzne, zbadać i znaleźć backlinki, w tym takie kierujące do stron 404, a także przeanalizować konkurencję i sprawdzić nowe możliwości dla link buildingu: https://ahrefs.com/ .

Open Site Explorer – narzędzie, które również służy analizie backlinków z jednoczesnym określeniem mocy danego linku:
https://moz.com/researchtools/ose

Analiza słów kluczowych

Google Adwords Keyword Planner – jedno z podstawowych narzędzi Google, które zastosować można nie tylko w działaniach SEM, ale również do analizy popularności fraz, które wykorzystać można przy optymalizacji treści danej strony albo pisania artykułów lub tworzenia innego rodzaju contentu: https://adwords.google.pl/KeywordPlanner

Keyword Tool – alternatywa dla Keyword Plannera, również służy do badania popularności fraz, a także daje podpowiedzi innych fraz zawierających wpisane słowo kluczowe. Co ciekawe, narzędzie podzielone jest na wyszukiwarkę Google, YouTube, Bing, Amazon i AppStore, można więc sprawdzić dane słowo w kontekście innych wyszukiwarek. Warto pamiętać, że to narzędzie czerpie dane z Keyword Plannera, YT i innych aplikacji, nie posiada swojej bazy: http://keywordtool.io/

MergeWords – wygodne narzędzie, jeśli tworzymy wiele kombinacji słów. Zamiast wpisywać każde słowo ręcznie, np. do Google Keyword Plannera narzędzie pomoże nam automatycznie stworzyć rozmaite kombinacje określonych fraz: http://mergewords.com/

UberSuggest – narzędzie podobne do Keyword Tool, także zawiera mechanizm podpowiedzi – po wpisaniu danej frazy otrzymujemy listę podobnych zapytań, jakie wprowadzają użytkownicy w wyszukiwarkę. Narzędzie bazuje na podpowiedziach Google: https://ubersuggest.io/

Duplikacja treści
CopyScapehttp://www.copyscape.com/
SiteLinerhttp://www.siteliner.com/

 

Monitoring zmian w algorytmach Google
Algoroohttps://algoroo.com/
MozCasthttp://mozcast.com/
Serp Watchhttp://serp.watch/

 

Analiza szybkości strony
W działaniach SEO, optymalizacji strony oraz jej użyteczności, niezwykle istotna jest szybkość witryny, na którą się wchodzi. Mowa tutaj przede wszystkim o prędkości ładowania, która ma duży wpływ na liczbę wejść na stronę. Aby sprawdzić, jaka jest szybkość ładowania strony oraz co warto zmienić, aby czas ładowania został maksymalnie skrócony, warto skorzystać z takich narzędzi, jak WebPageTest albo GTmetrics. Długi czas oczekiwania sprawia, że użytkownicy często rezygnują ze strony dla innej, szybszej. Dodatkowo, użytkownicy mobilni zwracają uwagą na czas ładowania pod kątem liczby pobieranych danych i limit transferu w komórce.

Crawlery stron
Istotnym elementem działań SEO jest zastosowanie technicznych narzędzi, które pomagają i wpierają optymalizację danej strony internetowej. Służy temu m.in. Screaming Frog, w którym dokonać można, na przykład analizy nagłówków, title, description, linkowania wewnętrznego, zastosowania przekierowań, analizy cannonicali a także znaleźć duplikaty stron. Kolejnym narzędziem, który daje takie same możliwości jest Beam Us Up, będący alternatywą dla Screaming Froga. Ostatnią, ale równie istotnym i cennym narzędziem jest Xenu Link Sleuths, mający te same funkcje, co wymienione wyżej narzędzia. Dwa ostatnie narzędzia są darmowe.

Przydatnych wtyczek czy aplikacji wspierających działania SEO jest bardzo dużo. Opisane powyżej to te, z których korzystamy na co dzień i które jak najbardziej Wam polecamy.

 

 

Wróć do bloga

Zobacz także:


Zmiany w SERPach – efekt Pingwina?

Ostatnio obserwujemy coraz więcej wahań w pozycjach – pokazują to narzędzia monitorujące „pogodę” w SERPach. Branża ma więc podejrzenie, że to efekt Pingwina, który według Google jest już aktualizowany na bieżąco, a nie, jak wcześniej, w paczkach z aktual…

Analiza linków zwrotnych – praktyczne porady

Wielu właścicieli stron www na pewno zastanawiało się, jakie backlinki (odnośniki na innej stronie prowadzące do strony docelowej) prowadzą do ich serwisów. Jest to bardzo istotne, ponieważ w zależności od tego, jakiej jakości linki zwrotne posiada dana w…

Majestic SEO – wsparcie dla SEO specjalisty część 3/3

W pierwszej części poradnika o narzędziu MajesticSEO opisałem jedynie podstawy. W części drugiej dowiedzieliście się więcej o rodzajach raportów i dostosowaniu wyglądu narzędzia do swoich potrzeb. W ostatniej części poradnika poznacie popularne funkcjonal…

Majestic – wsparcie dla SEO specjalisty część 2/3

W części pierwszej (1/3) poradnika o narzędziu Majestic opisywałem podstawy, m.in. Trust Flow i Citation Flow i ich powiązanie z Page Rankiem. W tym artykule dowiecie się, czym różnią się raporty standardowe od zaawansowanych, co to jest tracking report i…

Majestic SEO – wsparcie dla SEO specjalisty część 1/3

Co to jest Trust Flow i Citation Flow, i jak mają się do Page Ranku? Czym się różnią dane w zależności od wyboru dopasowania: root domain, subdomain, path (URL*), URL? Jak czytać poszczególne zakładki po wpisaniu domeny w narzędziu Site Explorer? Na te py…

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF