Wróć do bloga

Social media w czasach pandemii

Aleksandra Abramczyk

Trwająca pandemia zmusiła wiele marek do całkowitej zmiany ich strategii marketingowej. Dla dużej części z nich media społecznościowe stały się w tej sytuacji jednym z najważniejszych, o ile nie jedynym kanałem kontaktu z klientami, partnerami i pracownikami. Jak wyglądają działania na Facebooku czy Instagramie w czasach koronawirusa?

Aktualne działania marek w social mediach

W ostatnich dniach wiele branż przeżywa ciężkie chwile z uwagi na ograniczone możliwości pracy w tradycyjnym jej rozumieniu. Szczególny problem ma gastronomia (aż 67% firm i lokali z branży gastronomicznej i eventowej wstrzymało działalność), branża beauty, fitness, turystyczna czy usługowa. Z kolei media społecznościowe rosną w siłę, czego najlepszym przykładem jest Tik Tok. Aplikacja, używana do tej pory głównie przez młodzież, zyskała szczególną popularność w czasie kwarantanny w Chinach i w tej chwili ma już tak 400 milionów aktywnych użytkowników dziennie. Możemy przypuszczać, że również w Polsce z konieczności spędzania czasu w domu przyczyni się do przyrostu w social mediach. 

Wielu przedsiębiorców za wszelką cenę próbuje utrzymać się na rynku, oferując tymczasowo swoje usługi w wersji online (kursy językowe czy nauka tańca) lub na dowóz (wiele restauracji ratuje się przed zamknięciem właśnie w ten sposób). W tej sytuacji komunikacja w social mediach skupia się przede wszystkim na utrzymaniu klientów i informowaniu o nowej formie prowadzenia działalności, jak w przypadku restauracji Ato Ramen, która przygotowała specjalne menu na wynos. Firmy oferują w tym czasie liczne zniżki i rabaty, żeby zachęcić klientów do zakupów, wygodne możliwości odbioru lub dowozu czy opcję zapłacenia za usługę, z której będziemy mogli skorzystać po zakończeniu pandemii (tzw. usługi zawieszone).

Wiele marek w czasie pandemii skupia się również na promowaniu odpowiedzialnych zachowań, mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa. Hashtagi #stayhome i #zostańwdomu na stałe zagościły już w komunikacji firm, które zachęcają do pracy zdalnej i jak najrzadszego wychodzenia na zewnątrz. W ten sposób marki wykorzystują siłę swojego przekazu oraz dostęp do wielu tysięcy użytkowników Facebooka czy Instagrama, by poruszać społecznie istotne kwestie.

Najlepiej o sile hashtagów świadczy infografika przygotowana przez Sotrendera, która obrazuje częstotliwość ich użycia w różnych językach:  https://www.sotrender.com/blog/pl/2020/03/popularnosc-zostanwdomu-na-instagramie-infografika/. Wynika z niej, że w ciągu 5 dni (między 20 a 25 marca) Polacy oznaczyli swoje posty #zostańwdomu ponad 97 tysięcy razy. Również w innych krajach trend ten był znacząco widoczny w social mediach: w Hiszpanii hashtagów użyto ponad 262 tys. razy, we Włoszech prawie 124 tys. razy, a we Francji prawie 83 tys. razy.

Oprócz zachęcania do pozostawania w domu, wiele marek promuje też potrzebę zachowania dystansu w celu uniknięcia zakażenia. Światowi giganci jak McDonald’s, Nike czy Coca-Cola zaprezentowali ją poprzez modyfikację swoich logotypów i rozstrzelenie znajdujących się w nich liter. Podobną formę na polskim rynku wykorzystał m.in. Volkswagen czy Żywiec (rozdzielając tańczące postacie ze swojego logo).

Edukacja odbiorców jest w tej chwili ważnym elementem komunikacji na wielu profilach, nie tylko firmowych. Skupiają się na niej również sportowcy, blogerzy czy gwiazdy zachęcające do mycia rąk w rytm piosenek Beaty Kozidrak 😊

Sytuacja pandemii sprawiła, że społeczeństwo czuje dużą potrzebę integracji i wspólnego działania w jednym celu, czego wyrazem są liczne internetowe zbiórki na sprzęt medyczny czy środki ochrony bezpośredniej. Firmy również włączają się w takie działania CSR-owe, przekazując pieniądze na zakup potrzebnych produktów. Takie niewątpliwie warte pochwalenia działania mają również inną istotną z punktu widzenia PR-u zaletę – marki poprawiają swój wizerunek, przedstawiając się jako społecznie zaangażowane i nieunikające podejmowania ważnych decyzji w trudnych chwilach. Firmy, które do tej pory przekazały fundusze na walkę z koronawirusem, to m.in. 4F, Lotto, Orlen czy ING Polska.

 

Jak jeszcze można działać w social mediach?

Mimo że może się wydawać, że czasy pandemii są wyjątkowo trudne dla wielu firm, umiejętnie poprowadzona komunikacja może stanowić także dużą szansę dla marki. 

Zaciekawiaj

Przede wszystkim warto postawić na sprawdzone informacje i wiarygodne źródła – Facebook podjął walkę z fake newsami również w temacie koronawirusa. Szerzenie paniki czy rozpowszechnianie plotek będzie przez niego karane prawdopodobnie obcinaniem zasięgów. W trudnych chwilach wiele osób szuka w mediach społecznościowych nie tylko wartościowych danych, ale również pozorów normalności, dlatego mimo trudnej sytuacji warto pokusić się o odrobinę szaleństwa na poprawę humorów 😊

 

Integruj i edukuj

Pandemia to dobry czas, żeby zintegrować swoją grupę docelową i wesprzeć ją wartościową wiedzą. Świetnym rozwiązaniem jest utworzenie grupy powiązanej z danym profilem, na którym jego fani będą mogli prowadzić dyskusję, wymieniać się ciekawostkami czy inspirować. Grupa, w porównaniu z fanpagem, jest dużo bardziej przyjazna użytkownikowi, który czuje się na niej swobodniej i nie wstydzi się wypowiadać pod różnymi postami. Dodatkowo możliwość utworzenia społeczności online to okazja to zbliżenia się do swoich odbiorców, ich lepszego poznania oraz wyłonienia spośród nich ambasadorów marki. Ich obecność może w przyszłości przynieść liczne korzyści – dzięki swojej wiarygodności będą oni bardziej przekonujący dla odbiorców niż najlepszy komunikat medialny.

W czasie pandemii wiele osób spędza mnóstwo czasu przed komputerem czy z telefonem w dłoni, dlatego warto przygotować też ciekawe materiały, które mogą zainteresować i zainspirować odbiorców. Zaprezentowanie swojej wiedzy i możliwości w formie merytorycznych artykułów, poradników, webinarów czy podcastów to doskonały sposób, żeby zwiększyć świadomość naszych usług wśród klientów. Jednocześnie budujemy w ten sposób ich przywiązanie do marki i to bez wychodzenia z domu.

Angażuj

Skoro tak wielu z nas spędza czas w zamknięciu, świetną strategią będzie też organizacja ciekawego konkursu w celu aktywizacji naszych fanów. Warto postawić na mechanizm, który nie będzie wymagał wychodzenia z domu w celu wykonania zadania konkursowego. Można za to nawiązać do uroków pracy zdalnej, konieczności spędzania 24 godzin na dobę z rodziną lub pomysłów na aktywność fizyczną w czterech ścianach. Przed organizacją konkursu należy jeszcze zastanowić się, jakie nagrody wybierzemy i jak będzie wyglądać kwestia ich przyznawania. W tej chwili nie wiemy jeszcze, jak długo potrwa kwarantanna, dlatego nagrody rzeczowe mogą nie być najlepszym pomysłem. Za to świetnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju vouchery i bony do sklepów internetowych czy szkolenia i kursy online.

Mechanizmem, którego potencjał w czasie pandemii jest niemal nieograniczony, są chatboty. W chwili, kiedy wielu z nas ma mnóstwo wątpliwości wobec aktualnej sytuacji, wirtualny doradca może sprawnie odpowiedzieć na mnóstwo pytań w jednym momencie. Z tego samego założenia wyszła kancelaria premiera, która pod linkiem https://www.messenger.com/t/kancelaria.premiera udostępniła bota pozwalającego szybko uzyskać aktualne informacje na temat epidemii i środków zaradczych do walki z nią. Chatbot zastępuje tradycyjną infolinię, ale ma nad nią znaczną przewagę – nie ma konieczności czekania na połączenie z obsługą i wiele osób może korzystać z niego jednocześnie. 

 

Jak widać, nawet w czasach zarazy, komunikacja w mediach społecznościowych może być skuteczna i wartościowa. Warto jednak najpierw zweryfikować swoją dotychczasową strategię i odpowiedzieć sobie na pytanie „co w tej sytuacji mogę dać moim odbiorcom?”. W ten sposób w momencie, w którym tak ważna jest społeczna odpowiedzialność, również firmy online mogą być wartościowymi partnerami dla swoich odbiorców.

Jeśli nie wiesz, w jaki sposób odpowiednio reagować w social mediach lub które z narzędzi wykorzystać, napisz do nas lub wypełnij nasz brief: https://www.bluerank.pl/brief/ 😊

 

Wróć do bloga

Tags: , ,
Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF