Wróć do bloga

Stronicowanie a wizyty Googlebota

Redakcja

Kilka miesięcy temu przeprowadziliśmy badanie indeksacji kolejnych stron listingów ogłoszeń. Badanie pokazało, że im dalej od strony głównej danej kategorii (pierwszej strony listingu), tym mniejsza szansa na indeksację. Innymi słowy, kolejne strony listingów mają mniejsze szanse na odnalezienie przez Google. Drugim wnioskiem z badania było to, że dzięki zwiększeniu liczby linków na pierwszych stronach kategorii, udaje się zwiększyć indeksację linkowanych stron (piątej, dziesiątej i piętnastej).

Jednak w przypadku często aktualizowanych list pozycji (ogłoszeń, produktów) oprócz samej indeksacji tych list ważna jest też częstotliwość wizyt Googlebota, bo im częściej Google odwiedzi nasze strony, tym więcej wylistowanych pozycji znajdzie i zaindeksuje.

Aby to zbadać, przeprowadziliśmy kolejne badanie na serwisach ogłoszeniowych http://www.morusek.pl/ oraz http://www.doadopcji.pl/, którego celem było sprawdzenie częstotliwości wizyt Googlebota na poszczególnych podstronach – listingów i ogłoszeń. Badanie zostało już częściowo opisane w poprzednim artykule, teraz skupimy się na kolejnych stronach listingów ogłoszeń.

Kolejne strony listingów odwiedzane są 140 razy rzadziej, niż strony pierwsze

Pierwszym wnioskiem po przeprowadzeniu badania jest to, że kolejne strony popularnych kategorii, nawet te najbliższe stronom głównym (drugie, trzecie), odwiedzane są zaskakująco rzadko. Na przykład pierwsza strona kategorii „Sprzedam psa” odwiedzona została 550 razy (w ciągu 37 dni), strona druga już tylko 5 razy, a trzecia raz.

Dla najpopularniejszych 50 pierwszych stron kategorii liczba wizyt Googlebota była o ponad 140 razy większa, niż dla stron drugich i trzecich.

Podobne wnioski możemy wyciągnąć biorąc pod uwagę wszystkie kategorie (unikalnych stron kategorii i kategorii + regionów odwiedzonych przez Googlebota było 5024). Pierwsze strony zostały odwiedzone prawie 36 000 razy, drugie – prawie 400, trzecie – 280 razy.

Ale gdy już weźmiemy pod uwagę liczbę wizyt na każdej unikalnej stronie, proporcja zmniejsza się ze 100:1 do około 4:1. Jest tak, ponieważ większość kategorii i przecięć kategorii z regionami zawiera niewiele ogłoszeń, nawet nie więcej niż jedną stronę, przez co są mało popularne, a częstotliwość zmian treści jest bardzo niska. Duża część tego typu podstron nie zawiera też żadnego ogłoszenia, co dodatkowo zmniejsza ich wartość „w oczach Google”.

Googlebot z taką samą częstotliwością odwiedza kolejne strony listingów, niezależnie od ich numeru

Najciekawsze jest jednak to, że liczba wizyt Googlebota na unikalną stronę utrzymuje się dla kolejnych stron listingów. Nieważne, czy jest to strona druga, czy szesnasta liczba wizyt na stronę oscyluje wokół 2.

Ciekawie widać też nawiązanie do poprzedniego badania indeksacjiliczba unikalnych stron odwiedzanych przez Googlebota, które są listowane ze stron pierwszych (strony numer 2, 3, 4, 5, 10, 15) jest wyższa, niż pozostałych.

Pomarańczowa linia pokazuje poziom indeksacji z poprzedniego badania, a niebieskie słupki to liczba unikalnych stron odwiedzonych przez Googlebota.

Częstotliwość wizyt a indeksacja ogłoszeń

Liczba wizyt Googlebota na stronach listingów wpływa także na indeksację wylistowanych pozycji (ogłoszeń). Według drugiego badania – przeprowadzonego na serwisie http://www.doadopcji.pl/, w którym tymczasowo zmieniliśmy adresy URL ogłoszeń tak, żeby zawierały ich pozycję w listingu (na przykład http://www.doadopcji.pl/ogloszenie/17590/pilnie-poszukuje-domu-dla-15-rocznego-boksera/?pozycja_ogloszenia=8 ) Google łapie 7 – 8 razy więcej unikalnych linków ze strony pierwszej, niż z kolejnych trzech. Liczba ta spada po stronie czwartej (która już nie jest listowana z pierwszej).

Początkowy wzrost liczby unikalnych adresów wynika z ogłoszeń wyróżnionych, które są na początku listy, przez co Google ma mniej szans na odnalezienie większej liczby unikalnych adresów dla początkowych pozycji.

Jak poprawić indeksację?

Z przeprowadzonego badania możemy przede wszystkim wywnioskować, że kolejne strony listingów są bardzo rzadko odwiedzane przez Googlebota, przez co szanse na odnalezienie linku maleją wraz z wzrostem numeru strony. To powoduje, że w celu poprawy indeksacji powinniśmy poszukać innych metod, niż poprawa samych listingów.

Jeżeli mamy problem z indeksacją dynamicznej treści, przede wszystkim (jeżeli jest to możliwe) powinniśmy zwiększyć liczbę ogłoszeń na pierwszej stronie listingów. W przeprowadzonym badaniu każda strona zawierała 8 ogłoszeń. Liczbę tą można swobodnie zwiększyć do 20 – 25, a dla mniej istotnych stron (na przykład archiwum) nawet do 100.

Wartościowym działaniem jest także poprawa kategoryzacji treści – wprowadzenie większej liczby kategorii, regionów, czy tagów i odpowiednie ich podlinkowanie, dzięki czemu Google będzie musiał przemierzyć mniej kolejnych stron listingów, aby znaleźć całą treść.

Badanie pokazuje, że Google rzadko odwiedza kolejne strony listingów, jednakże zwiększając liczbę stron podlinkowanych ze strony pierwszej możemy zwiększyć liczbę unikalnych stron, które będzie odwiedzał. Szóstych stron odwiedzonych przez Googlebota było 30, a dziesiątych (które były podlinkowane) już 120 przy takiej samej częstotliwości wizyt. Tak więc podlinkowanie wszystkich stron od 1 do 10 na stronie pierwszej również może poprawić indeksację pozycji.


Jacek Tkaczuk

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF