Wróć do bloga

Teksty SEO to nie PR! Edukacja klienta kluczem do wspólnego sukcesu

Justyna Aleksandrzak

Marketing internetowy rządzi się swoimi prawami, a ich znajomość zwykle nie jest domeną osób spoza wspomnianej branży. Żeby współpraca na linii klient – specjalista przebiegała sprawnie i efektywnie, konieczne jest nawiązanie pewnej nici porozumienia. I nie chodzi tu wyłącznie o atmosferę pomiędzy osobami prowadzącymi dany projekt, ale o wzajemne zrozumienie na czym polega praca po drugiej stronie – to pozwoli zlikwidować potencjalne przeszkody. Właśnie dlatego, ciągła edukacja klientów agencji jest niezwykle ważnym (i obszernym) tematem. Jedną z jego części jest SEO copywriting, często utożsamiany z tekstami o charakterze PR-owym. Czy słusznie?

Największe różnice istnieją pomiędzy tekstami PR-owymi a treściami SEO. To one często bywają kością niezgody pomiędzy klientem a agencją marketingową. Warto poruszyć ten temat z klientem agencji, zanim na dobre ruszą działania SEO.

 

Znaczenie brandu

Wielu klientów wychodzi z założenia, że każdy artykuł opatrzony dopiskiem sponsorowany, to reklama ich marki, za którą płacą w ramach współpracy z agencją marketingową. Nic bardziej mylnego. Choć teksty umieszczane na serwisach zewnętrznych mają za zadanie kierować czytelników do strony z ofertą firmy, nie są w żadnym razie płatną reklamą marki.

Zgodnie z filozofią branded contentu i wciąż aktualizowanymi algorytmami Google’a, promocja marki powinna być subtelna i w inteligentny sposób nawiązywać do produktu lub usługi. Artykuły SEO mają dostarczać użytkownikom przede wszystkim wartościową treść, a nie dręczyć ich nachalnymi reklamami. Oczywiście można – i należy, wykorzystywać takie artykuły do pozycjonowania w wyszukiwarce strony klienta, ale trzeba to robić subtelnie, z rozwagą. Internauci są wyczuleni na reklamy, którym często nie do końca ufają. Wbrew pozorom, skuteczność takiego postępowania jest niezwykle wysoka. Treść, która odpowiada na potrzeby odbiorcy, angażuje go i nawiązuje z nim dialog. Co więcej, branded content pozwala dotrzeć zarówno do obecnych, jak i potencjalnych klientów marki. Takimi działaniami można zmusić potencjalnego konsumenta do określonych zachowań, ponieważ branded content dociera do głębszych warstw jego podświadomości. W efekcie realizuje cele marki, np. przekonuje do zakupu określonego produktu bądź usługi.

Taki sposób docierania do potencjalnego konsumenta odpowiada jednemu z czterech typów realizacji działań branded contentowych – sponsored, czyli sponsorowanie treści przez markę, ale bez pojawiania się brandu w contencie. Epatowanie marką wpisuje się w kanon działań, od których już zdecydowanie się odchodzi.

 

SEO copywriting – teksty dopasowane do potrzeb

Ktoś mógłby zadać sobie pytanie, jaki cel ma tworzenie artykułów SEO, skoro nie są formą reklamy marki. Co więcej, jej nazwy często nawet nie wymienia się w tekstach sponsorowanych. Wbrew pozorom, to właśnie działania na rzecz brandu są głównym powodem, dla którego warto zdać się na SEO copywriting.

O ile artykuły PR-owe mają na celu zdobycie klientów poprzez przybliżenie im marki, o tyle teksty SEO mają sprawić, że czytelnik będzie kojarzył brand jako specjalistę w konkretnej dziedzinie. Poradniki, raporty czy teksty inspiracyjne doskonale sprawdzają się w promocji oferty klienta, ponieważ odpowiadają na konkretne potrzeby użytkowników. Nawiązują do marki przy pomocy linku, ale też kreują jej pozytywny wizerunek. W jaki sposób? Dostarczając treść, która jest rzetelną odpowiedzią na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę. Także publikacje w serwisach branżowych kreują markę na specjalistę i sprawiają, że jest kojarzona z wartościowymi informacjami. Pozwala to trafić do większej grupy odbiorców – potencjalnych konsumentów, którzy są faktycznie zainteresowani danym tematem, a więc, pośrednio, ofertą firmy.

Ale jak pisać, by rzeczywiście trafić w potrzeby odbiorców i w ten sposób wzbudzić ich zainteresowanie? To nierzadko trudne zadanie ułatwia określenie persony, archetypu i grupy docelowej. W tym celu można wykorzystać badania, w które już wcześniej zainwestowała firma, albo zorganizować trening strategiczny. Podczas niego, klient wspólnie ze specjalistami z agencji marketingowej ustalają język artykułów SEO.

Podczas tworzenia contentu nie można też zapominać o robotach Google’a i pozycjonowaniu treści. Aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, strona internetowa marki musi znajdować się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Zaawansowane algorytmy potrafią już rozpoznać treści, które są wartościowe i wyróżniają się wysoką jakością. To one są „nagradzane” wyższymi pozycjami. Ale by tak się stało, muszą zostać napisane zgodnie z zasadami, jakimi rządzi się SEO copywriting, a nie PR.

 

Jakość ma zawsze znaczenie

Warto wspomnieć, że pomimo istotnych różnic pomiędzy tekstami SEO a PR-owymi, istnieje bardzo ważna cecha wspólna – jakość treści. Artykuły SEO, bez względu na to, czy są sponsorowane, czy przeznaczone do umieszczenia na stronie marki, muszą być perfekcyjnie przygotowane pod względem merytorycznym i językowym. Nie ma mowy o pojawianiu się błędów stylistycznych, interpunkcyjnych czy, o zgrozo, ortograficznych. Klient agencji marketingowej nie musi się więc obawiać, że przygotowane dla niego teksty SEO będą traktowane jak produkt drugiej kategorii. Wręcz przeciwnie – aby były one wiarygodne i wartościowe dla użytkowników, ale też robotów Google’a, muszą odznaczać się najwyższą jakością.  

 

SEO a PR – co daje świadomość istnienia różnic?

Klient, który zdaje sobie sprawę z różnic, jakie występują pomiędzy artykułami SEO a PR-owymi, przyczynia się do sprawniejszej współpracy z agencją marketingową. To ważne, zwłaszcza gdy liczy się czas. Tekst opublikowany w odpowiednim momencie, zacznie szybciej „pracować” na rzecz brandu, np. artykuł na temat prezentów na Dzień Matki ma sens tylko wtedy, gdy zostanie opublikowany najpóźniej na początku maja. Zdarza się, że nieświadomy klient agencji marketingowej nie pozwala na publikację artykułu sponsorowanego, ponieważ chce się dowiedzieć, dlaczego nie pojawia się w nim nazwa marki albo czemu nawiązania do oferty jego firmy nie są wyeksponowane.

Współpraca z wyedukowanym pod tym kątem klientem jest sprawniejsza, a w efekcie przynosi lepsze rezultaty. Jednak poziom jego świadomości zależy od specjalistów po stronie agencji marketingowej, którzy pracują nad projektem. Im szybciej wyjaśnią, czym charakteryzuje się SEO copywriting i dlaczego różni się od tradycyjnego PR-u, tym wspólne działania mają szansę szybciej przynieść oczekiwane efekty.

 

Postscriptum…

Przede wszystkim to artykuły sponsorowane są obostrzone jasnymi wytycznymi, zgodnie z którymi należy pisać treści. W tekstach, które są umieszczane bezpośrednio na stronie klienta, np. na firmowym blogu, panuje znacznie większa swoboda. Tutaj bez przeszkód można wymieniać nazwę marki i opisywać zalety poszczególnych produktów czy usług. Mimo tego, warto również w tym przypadku zachować umiar i serwować czytelnikom wartościowe treści, które dostarczą im rzetelnych informacji, nie tylko o firmie i jej ofercie, ale o bardziej ogólnym charakterze. Takie artykuły mają szansę zyskać zainteresowanie i uznanie szerszego grona odbiorców niż teksty, przypominające wyłącznie reklamę.

I na koniec – SEO może wspierać PR. Obie płaszczyzny przenikają się i wzajemnie uzupełniają. Trzeba tylko wiedzieć, zgodnie z jakimi mechanizmami należy tworzyć teksty PR-owe, aby jednocześnie „działały” na rzecz brandu, tak jak treści SEO. Ale to już temat na oddzielny artykuł.

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF