Wróć do bloga

Umiejętności na wagę złota w pracy Account Managera

Marta Kocięba

„Multipostać” – osoba o wielu twarzach, która dopasowuje się do otoczenia i sytuacji bardzo szybko, w zależności od potrzeb i, postawionych wcześniej, celów. Połączenie zawodowego dyrygenta, jasnowidza, psychoterapeuty  – innymi słowy Account Manager we własnej osobie!

Wiedza merytoryczna, potrzebna do wykonywania zawodu, stanowi niezbędny warunek rozwoju każdego biznesu. W warunkach intensywnie rosnącej konkurencji i zmieniających się oczekiwań klientów, wzrasta znaczenie tzw. umiejętności miękkich (inaczej „społecznych”), to znaczy budowania długotrwałej relacji, rozwiązywania konfliktów czy skutecznej negocjacji.

Przyjrzyjmy się zatem twarzom i umiejętnościom na wagę złota w pracy Account Managera – czyli tym cechom, które stanowią klucz do sukcesu. Wszystkie będą łączyły w sobie kilka odrębnych kompetencji, a razem dadzą pełny obraz wielozadaniowego stanowiska opiekuna klienta w agencji marketingowej.

Człowiek orkiestra

Sympatia klienta i zdobycie jego zaufania zwykle są wynikiem dobrego pierwszego wrażenia. Składa się na nie szereg mniej lub bardziej istotnych czynników, jednak najważniejsze z nich to odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz pożądane cechy: łatwość nawiązywania kontaktów, charyzma czy wysoka kultura osobista.

To jednak zaledwie kilka elementów, które czynią Account Managera „człowiekiem orkiestrą”. Kolejne z nich dotyczą zarządzania zespołem.

Jedna strategia, kilka celów, wiele zaangażowanych osób, mnóstwo zadań. Odpowiedzialność, jaka spoczywa na osobie Account Managera, to nic innego, jak ogarnięcie wszystkiego i wszystkich. Zażegnać konflikty, wyjaśnić nieporozumienia, scalić interesy – innymi słowy zgrać zespół, który niejednokrotnie składa się z wielu różnych osób i często skrajnych indywidualności. Niezbędna zatem jest tutaj umiejętność wcielenia się w rolę dyrygenta, aby w rytmie pokierować pracą sztabu projektowego, a przy tym realizować strategię i osiągać wyznaczone z klientem cele.

Nie ma zatem wyjścia: Account przede wszystkim musi wykazać się umiejętnościami komunikacyjnymi – często ułatwić dialog i skrócić dystans.

Jasnowidz czy co?!

Account Manager to niewątpliwie człowiek o mocnych nerwach i zdolności przewidywania zdarzeń w bliższej i dalszej przyszłości. Co sprawia więc, że o wszystkim wie z wyprzedzeniem i zawsze jest w odpowiednim miejscu i czasie? Psychologia, psychologia i jeszcze raz psychologia.

Odpowiednie wyczucie klienta i zrozumienie jego potrzeb (już przy pierwszym kontakcie) to podstawa scenariusza idealnego spotkania i rozpoczęcia współpracy. Rozmowa o potrzebach, elastyczne podejście, stałe wsparcie, a w efekcie zaproponowanie rozwiązań, spełniających wymagania klienta, to fundament ogromnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa.

Istotne jest, aby przewidywać zdarzenia również w trakcie realizacji projektu. Być na bieżąco, słuchać, rozmawiać i elastycznie podpowiadać rozwiązania, które przyczynią się do wspólnego sukcesu.

Nasze motto? Przewidywać i działać!

Mistrz interpretacji

Umiejętność interpretacji słowa mówionego i pisanego w pracy Account Managera jest niezastąpiona! Ale, co z interpretacją komunikatów niewerbalnych? Wbrew pozorom, to również nasz must have!

Co, gdy na spotkaniu klient, z niewiadomych powodów, wstrzymuje oddech? Źle się czuje? Wezwać pogotowie? Ostrożności nigdy za wiele, ale najprawdopodobniej, właśnie w tym momencie, przyswaja bardzo ważną dla niego informację (być może kluczową dla całości spotkania). Może warto zatrzymać się na chwilę i powtórzyć? Albo wrócić do tej kwestii jeszcze raz, za parę minut?

Unikanie kontaktu wzrokowego, szukanie wzrokiem drzwi, zakrywanie lub otwieranie ust – to tylko niektóre z komunikatów niewerbalnych. Profesjonalny Account Manager powinien więc nauczyć się odpowiedniej interpretacji gestów, mimiki i innych znaków, które wpisują się w szablon komunikacji niewerbalnej, by móc rozumieć się z Klientem niemalże „bez słów”.

Nie przegadasz… 

Jak przekonać klienta do jednego z proponowanych, nowoczesnych rozwiązań? To zadanie nie jest łatwe, szczególnie jeśli klient przyzwyczajony jest do tradycyjnych metod reklamy, podczas gdy do tych nowych, często innowacyjnych, nie ma zaufania.

Pomóc w negocjacjach na pewno może doskonała wiedza o oferowanym produkcie, przekonanie, że oferta jest naprawdę wyjątkowa, a także znajomość branży oraz wsparcie sztabu specjalistów. Jest to niewątpliwie niezbędne zaplecze każdego Account Managera, szczególnie w trakcie spotkania. Jeśli Account będzie o tym pamiętać i nie zapomni również o umiejętności słuchania, proces negocjacyjny przebiegnie zgodnie z planem, bez żadnych zawirowań.

Elastyczny doradca

„Proszę bardzo – tutaj sprawdzony przepis na szarlotkę babci Jasi, która zawsze wychodzi!” – jako Account Manager masowym rozwiązaniom mówię stanowcze „nie”.

Obecnie, wśród wielu ofert na rynku, liczy się oryginalność i perfekcyjne dopasowanie do klienta. Zadaniem każdego Account Managera jest, na bazie partnerskiej rozmowy, stworzyć indywidualną propozycję, która w pełni zaspokoi potrzeby zainteresowanego, a przy tym zlikwiduje również jego obawy.

Jak temu podołać? Na bieżąco obserwować ciągle zmieniające się trendy i umiejętnie reagować na wymagania klienta. Kreatywność, wyobraźnia i elastyczność również się przydadzą – niczym jabłka we, wspomnianej wcześniej, szarlotce 🙂

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
My, czyli Bluerank sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, numer KRS 0000306691. KLIKNIJ i dowiedz się więcej o ochronie Twoich danych.

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF