Wróć do bloga

Co warto wiedzieć o Direct Answers?

Redakcja

W kwietniu Google wprowadził nowy snippet – Direct Answer. Jako, że wyszukiwarka jest cały czas udoskonalana, celem wprowadzenia Direct Answers jest jak najszybsze przekazanie użytkownikowi podstawowej odpowiedzi na jego pytanie. Dzieje się to za sprawą Answer Boxu, widocznego już na poziomie wyszukiwania. Obecnie, możemy spojrzeć na te zmiany z perspektywy czasu i sprawdzić, jak odpowiedzi bezpośrednie funkcjonują w polskich wynikach wyszukiwania.


Co to jest Direct Answer?
Dotychczas, użytkownik poszukując informacji, otrzymywał na swoje zapytanie listę 10 wyników wyszukiwania. Następnie musiał opuścić wyszukiwarkę i przejść do wybranego wyniku. Google wyszedł naprzeciw oczekiwaniom użytkowników tworząc Direct Answer. Są to odpowiedzi bezpośrednie na pytania zadane wyszukiwarce Google, znajdujące się w szarym boxie na górze wyników wyszukiwania. Treść odpowiedzi jest pobierana bezpośrednio z wybranej przez algorytm strony internetowej, nie zaś z zasobów Google. Wynik zawsze zawiera odnośnik do strony, z której zostały pobrane dane. Dzięki temu, jeśli użytkownik będzie chciał dowiedzieć się więcej na dany temat, będzie mógł przejść do linku zamieszczonego w boxie.

Poniżej przedstawiamy przykład pojawienia się Direct Answer dla pytania „jak zrobić lukier”.

1

Direct Answer jest ukłonem Google w kierunku użytkowników urządzeń mobilnych. To właśnie na ich wygodę nastawione są wdrażane zmiany. Dzięki nim będzie można uzyskać błyskawicznie podstawowe informacje. Odpowiedzi zawarte w Answer Boxach, mogą być przedstawione na wiele sposobów (treść, treść opatrzona grafiką, wypunktowana instrukcja). Więcej o rodzajach „wyników zerowych” można przeczytać tutaj we wpisie na blogu MOZ.

Początkowo zauważano, że Direct Answer pojawia się przede wszystkim w przypadku zapytań typu:

  • Jak… ?
  • Gdzie….?
  • Kiedy….?
  • Co ….?
  • Dlaczego ….?

Jednak, to nie jedyne pytania, na jakie pojawiają odpowiedzi bezpośrednie. Pomimo, że w Polsce nie mamy jeszcze takich rozbudowanych możliwości w przypadku tej funkcjonalności, zauważamy, że odpowiedzi pojawiają się również na zapytania składające się z jednej frazy. Dodatkowo możemy zastosować porównanie na zasadzie „…czy….”. Przykładowo wpisując zapytanie „choinka żywa czy sztuczna” w desktopowych wynikach wyszukiwania otrzymujemy następującą odpowiedź:

2

 

W wynikach mobilnych odpowiedź ta wygląda zaś następująco:

3

 

W przypadku zapytania „kto przynosi prezenty pod choinkę” na desktopie, otrzymujemy odpowiedź:

4

 

W wynikach mobilnych, odpowiedź ta wygląda analogicznie:

5

 

Porównując wyniki pojawiające się dla zapytań w Google.pl oraz Google.com, możemy zauważyć, że zakres wyników znacznie się różni. W przypadku zapytania How to make gingerbread, uzyskujemy wypunktowaną instrukcję na temat przygotowania piernika.

6

Zadając po polsku analogiczne pytanie Jak zrobić piernik, nie uzyskujemy odpowiedzi w postaci Direct Answer Box.

7

Widzimy więc, że w polskich wynikach wyszukiwania nie dostajemy analogicznych wyników.

Jak tworzyć treści pod Direct Answers?
Niestety, ale nie ma obecnie żadnego kodu/oznaczenia, który mógłby obejmować treści do wyświetlania w formie Direct Answers. Za wyświetlanie omawianych fragmentów odpowiada w pełni mechanizm Google, ten zaś nie jest nam w pełni znany. Można jednak podążać za zasadami tworzenia jak najlepiej dopasowanych treści do zapytań internautów, co oznacza:

  • tworzenie treści/artykułów/poradników i definicji poświęconych stricte danemu zagadnieniu/pytaniu/sformułowaniu;
  • tworzenie treści unikalnych, wysokiej jakości, wartościowych i przydatnych dla użytkowników;
  • optymalizację treści pod dane słowa kluczowe;
  • optymalizację pod kątem frazy kluczowej tytułu oraz meta tagów danej strony, tj. nagłówka głównego, nagłówków podrzędnych i meta description;
  • zadbanie o to, by treści były angażujące, co sprawi, że użytkownik dłużej pozostanie na stronie, a w konsekwencji zmniejszy się Bounce Rate (współczynnik odrzuceń);
  • wypunktowanie kolejnych kroków w przypadku instrukcji postępowania.

W przypadku treści powinniśmy zawsze mieć na uwadze to, że Google premiuje serwisy dbające o treści, stale je rozwijające i wartościowe. Im więcej unikalnych i angażujących materiałów będziemy tworzyć, tym większe jest zaufanie Google do naszej witryny, co w efekcie może poprawić pozycję serwisu. Warto zaznaczyć, że wyniki pobierane są nie tylko bezpośrednio ze stron internetowych, ale i również z serwisu Youtube czy Facebooka.

Szukając inspiracji do tworzenia treści dla pytań, warto korzystać z gotowych narzędzi. Wśród nich można wymienić m.in.:
Keywordtool.io:

  • wpisujemy w pole interesujące nas zapytanie, zaczynające się od „jak, gdzie, kiedy, dlaczego,…” połączone z zagadnieniem,
  • wybieramy wyszukiwarkę i język.

Jak widać na poniższym przykładzie, otrzymujemy połączenie wpisanego zapytania „jak przyrządzić…” z zaproponowanymi słowami. W dalszym kroku sprawdzamy popularność danego zapytania w Keyword Plannerze. Całość listy możemy również skopiować/eksportować.

8

 

Senuto.com:

  • Wpisujemy interesujące nas zapytanie i podobnie jak w przypadku Keyword Tool, narzędzie podpowie nam wiele pytań zadawanych przez użytkowników wraz z ich popularnością i trendem.

9

 

  • Możemy również wpisać zapytanie bez użycia przysłówku i wybrać go spośród niżej dostępnych.

10

 

Jeśli dodamy do frazy naszą domenę, narzędzie pokaże nam również pozycje, na jakie serwis pojawia się dla danego zapytania.

Wyszukiwarka Google

  • W tym przypadku wystarczy wpisać zapytanie zaczynające się od przysłówka, a dalej interesujące nas zagadnienie. Przedstawione propozycje powinniśmy oczywiście w kolejnym kroku sprawdzić pod kątem popularności.

11

Zalety Direct Answers
Główną zaletą Direct Anwers jest niewątpliwie bardzo szybkie dostarczenie użytkownikowi odpowiedzi na jego zapytanie. Nie musi on przewijać wyników wyszukiwania w celu znalezienia potencjalnie najlepszej odpowiedzi, ani przeklikiwać się przez kolejne strony SERP’ów. Jak to zostało wskazane w przykładach, w zależności od pytania, użytkownik otrzymuje różną formę odpowiedzi. Jest to zatem definicja, instrukcja, kroki postępowania czy skład.

Zaletą z punktu widzenia SEO dla danego serwisu, który pojawi się w Answer Boxie, jest niewątpliwie wyróżnienie go wśród innych wyników wyszukiwania. W Answer Boxie poza odpowiedzią, pojawia się również link do podstrony, z której fragment treści został pobrany. Często zdarza się również tak, że pod Answer Boxem pojawia się na 1 miejscu powtórnie ten sam serwis, który został wyróżniony dla Direct Answers. To powoduje, iż zajmuje on de facto dwa pierwsze wyniki organiczne.

Zagrożenia płynące z Direct Answers
O ile dla jednych serwisów, które pojawiają się dla Direct Answers, Answer Boxy działają na korzyść, o tyle dla innych mogą być problemem. Wadą Direct Answers może być to, że użytkownicy otrzymując bezpośrednio odpowiedź na swoje pytanie, są mniej skłonni wchodzić na inne strony w wynikach wyszukiwania. Może to w efekcie powodować spadek ruchu z naturalnych wyników wyszukiwania dla konkretnych popularnych zapytań.

Podsumowanie
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, a szczególnie zalety Direct Anwers, gorąco zachęcamy do tworzenia treści właśnie dla pytań, które są chętnie i często wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę Google. Im więcej wysokiej jakości i odpowiednio sformatowanych treści będziemy zamieszczać w swojej witrynie, tym większa jest szansa na wyróżnienie nas w Answer Boxie. Zauważalnym jest, że w Answer Boxach pojawiają się odpowiedzi pobierane z serwisów będących na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Nie zapominajmy, że głównym celem Google jest dostarczenie jak najlepszych wyników dla zapytań internautów. Stąd, im będziemy pilniej śledzić zmieniające się trendy i popularność fraz kluczowych, a jednocześnie odpowiadać na potrzeby użytkowników, tym większą mamy szansę na sukces.

Warto również przytoczyć statystyki przygotowane przez Senuto.com, gdzie dla 2 764 312 zapytań, 121 759 odpowiedzi pojawiło się w Answer Boxie (pełen artykuł: https://www.senuto.com/direct-answers-polsce-pelna-analiza/). Te wartości powinny nas zatem skłaniać do szczególnego śledzenia zagadnienia Direct Answers, a jednocześnie do odpowiedniego przygotowywania treści.

Współautorem artykułu jest Anna Antczak

 

 

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF