Wróć do bloga

Wyzwanie – rekrutacja zdalna

Izabela Sułkowska

Marzenie i pragnienie wielu osób o pracy z domu właśnie spełnia się w zupełnie nieoczekiwanej sytuacji.  Komfort pracy w piżamie z kubkiem ulubionej kawy, bez konieczności opuszczania domu i dojeżdżania do biura, dziś nabiera zupełnie innego znaczenia. Gdy wszyscy, dla dobra ogółu, spędzamy czas w naszych domach lub mieszkaniach, możemy obserwować jak zmienia się sposób działania firm. W tym artykule opisujemy jak w obecnych czasach wygląda rekrutacja zdalna.

Z uwagi na obawy o zdrowie naszych Pracowników, Klientów i Kandydatów, wszyscy w Bluerank pozostajemy na razie w domach do 13 kwietnia. Wszystkie procesy jakie mają miejsce w firmie odbywają się zdalnie. Charakter pracy agencji pozwala na swobodny dostęp do danych, które przechowujemy w chmurze a także do systemów i programów na których pracujemy zdalnie.  

Praca zdalna nie jest w Bluerank nowością, ponieważ oferujemy pracownikom 20 dni pracy zdalnej w ciągu roku. Wideokonferencje i telekonferencje to dobrze znane w naszej agencji rozwiązania.  Do tych celów używamy, min. Google Hangouts Meet, które świetnie współgra z kalendarzami Google z których korzystamy na co dzień. Wystarczy kliknąć w wydarzeniu link do spotkania lub skopiować go do przeglądarki, a następnie, po ustawieniu kamery i podłączeniu słuchawek z mikrofonem, kliknąć dołącz. Jak dotąd ta forma sprawdza się u nas bardzo dobrze, nawet gdy w spotkaniu udział bierze kilka osób.

Jak było a jak jest?

Standardowy proces rekrutacji w Bluerank składa się z kilku etapów z których większość odbywała się twarzą w twarz (lewa strona diagramu). Rekrutacja u nas w czasie pandemii przeniosła się do świata wideo (prawa strona diagramu) i od kilku miesięcy jest to rekrutacja zdalna.

Największą różnicą między realizacją procesów wcześniej i dziś, jest rekrutacja zdalna aż do finalnego spotkania. Ostatni etap rekrutacji jest szczególny, dlatego chcemy mieć okazję poznać Kandydata/Kandydatkę jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Kładziemy duży nacisk na budowanie relacji i choć na co dzień poruszamy się w świecie wirtualnym, to więzi między pracownikami i partnerami oraz klientami budujemy w realnym świecie.

Co zmiana sposobu prowadzenia procesu oznacza dla kandydatów?

  • możliwość pozostania w domu i odbycia rozmowy w znanych sobie warunkach 
  • zaoszczędzenie czasu na sprawdzanie opcji dojazdu i dojazd do siedziby firmy
  • inny rodzaj przygotowania się do rozmowy (o tym w dalszej części wpisu).

Podstawowe zasady wideo rozmów

Rekrutacja zdalna wymusza pewne zasady prowadzenia rozmów wideo. Kilka podstawowych tipów znajdziecie poniżej:

  • Zapewnieie odpowiedniego sprzętu do prowadzenia rozmowy np. komputer lub telefon z dostępem do internetu, opcjonalnie słuchawki i mikrofon aby lepiej słyszeć siebie nawzajem oraz włączona kamera aby móc nawiązać kontakt wzrokowy.
  • Zarezerwowanie sobie czasu, tak aby wyświetlające się powiadomienia czy dzwoniące w tle telefony, nam nie przeszkadzały i nas nie rozpraszały.
  • Zadbanie o przestrzeń w której odbywa się rozmowa – osoby po drugiej stronie kamery chciałyby widzieć rozmówcę, dlatego warto tak ustawić kamerę, aby widać było głowę i chociaż kawałek naszego tułowia. Większość programów do zdalnych rozmów daje szansę na poprawienie nagłośnienia i ustawień kamery i oświetlenia jeszcze przed połączeniem z pozostałymi rozmówcami. Wykorzystajmy ten czas na drobne poprawki😉 
  • Poinformujmy innych domowników, że będziemy mieli wideo rozmowę. W tym słynnym filmiku, korespondent o tym zapomniał.

  • Odpowiedni strój. W trakcie rozmowy nie widać całej sylwetki, muszę się z tym zgodzić ale pamiętajmy, żeby oprócz odpowiedniej koszuli, bluzki zadbać o spodnie lub spódnicę. Ku przestrodze, przypominam pewnego dziennikarza, który nie zdążył przygotować się odpowiednio do nagrania.

Więcej porad, jak prawidłowo przygotować się do rozmowy video, znajdziecie pod linkami:

https://www.randstad.pl/strefa-pracownika/rozmowa-kwalifikacyjna/4-wskazowki-ktore-pomoga-ci-przetrwac-wideorozmowe-kwalifikacyjna/

https://porady.pracuj.pl/rozmowa-kwalifikacyjna/5-porad-jak-przygotowac-sie-do-wideo-rozmowy-w-sprawie-pracy/

https://www.youtube.com/watch?v=TL3yi3e9nkI (materiał w j. angielskim)

Pozostałe elementy jakie niesie za sobą rekrutacja zdalna pozostają bez zmian. Mam na myśli przygotowanie do rozmowy – zarówno zespołu rekrutującego jak i kandydata, czy zaproszenie z wyprzedzeniem do udziału w rozmowach wszystkich zainteresowanych stron.

Zdalny onboarding, czy jest to możliwe?

W Bluerank odpowiadając elastycznie na zaistniałą sytuację będziemy testować całkiem nowe rozwiązanie, które może wpłynąć na zmiany w naszym procesie rekrutacyjnym w przyszłości – zdalne wdrożenie pracownika do organizacji (onboarding). Dotychczas ten proces odbywał się jedynie offline, w biurze. W kwietniu wypróbujemy formułę onboardingu online. Onboarding to cykl spotkań z przedstawicielami poszczególnych działów, którzy opowiadają o tym, jak wygląda ich praca i jakimi tematami zajmują się na co dzień. Tak zorganizowane wprowadzenie Pracownika do organizacji bardzo dobrze sprawdza się w Bluerank,  czego przejawem jest szybka integracja z obecnymi pracownikami oraz łatwość nawiązywania relacji w zespołach międzydziałowych. Nowa osoba, która dołączy do naszego zespołu od kwietnia będzie pierwszą osobą, która spotkania onboardingowe przejdzie zdalnie.

Obecna sytuacja przyspiesza pewne zmiany oraz daje impuls do szukania nowych rozwiązań, których dotąd nie potrzebowaliśmy a które mogą się okazać bardzo przydatne i usprawniające pracę w przyszłości. O kolejnych naszych pomysłach będziemy Was informaować.

Trzymajcie się zdrowo.

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF