Wróć do bloga

Yandex Metrica w działaniach SEO

Mariusz Woźniakiewicz

Nierozłącznym  elementem pracy SEOwca są narzędzia analityczne, bez których nie da się wyciągnąć konstruktywnych wniosków napędzających dalsze, skuteczne działania. Google Analytics znane jest każdemu e-marketerowi, natomiast nie wszyscy słyszeli o jego odpowiedniku zza naszej wschodniej granicy – Yandex Metrica.

Czym jest Yandex Metrica?

Jak wskazuje sama nazwa, geneza tego narzędzia jest związana z przedsiębiorstwem Yandex i najpopularniejszą w Rosji wyszukiwarką internetową o tej samej nazwie.  Jego podstawową funkcjonalnością od momentu uruchomienia w 2008 roku jest możliwość analizy wejść użytkowników na daną  witrynę. Metrica na pierwszy rzut oka bardzo przypomina Google Analytics, natomiast lepiej traktować ją jako uzupełnienie możliwości produktu amerykańskiego giganta, a nie jego zamiennik.

Jest to obecnie drugie najpopularniejsze narzędzie do analityki internetowej na świecie, w czym na pewno pomaga jego powszechna dostępność – całkowicie za darmo. W chwili obecnej Yandex Metrica nie posiada żadnych planów płatnych, które zwiększałyby jakkolwiek funkcjonalność tego narzędzia, lub zdejmowały limity. Jedyne co należy zrobić, to założyć konto w serwisie. Możesz to zrobić tutaj.

Yandex bezpośrednio na stronie internetowej informuje, że żadne dane dotyczące witryn analizowanych przez narzędzie nigdy nie zostaną sprzedane ani udostępnione stronom trzecim. Więcej o bezpieczeństwie przeczytasz w polityce prywatności.

Integracja Yandex Metrica – krok po kroku

Integracja serwisu z narzędziem jest bardzo prosta i nie różni się od analogicznego procesu startu w Google Analytics. Pierwszym krokiem jest założenie konta w serwisie – niestety nie możemy go powiązać z naszym profilem w mediach społecznościowych, Gmailem czy innym sposobem szybkiej rejestracji. Podobnie jak w przypadku założenia konta Google, oprócz dostępu do Metrica będziemy mogli korzystać z skrzynki pocztowej, translatora i innych usług proponowanych przez grupę Yandex.

Po ukończonej rejestracji, droga do wykorzystania funkcjonalności narzędzia jest już bardzo krótka. Drugim krokiem jest konfiguracja tagu, który następnie należy zaimplementować w strukturze strony internetowej, mającej zostać powiązaną z Yandex Metrica.

Ustawienia tagu rejestrującego dane są mało rozbudowane – należy uzupełnić jedynie jego nazwę, adres strony internetowej na której zostanie umieszczony oraz strefę czasową. Podczas konfiguracji widoczny jest również box, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę. Oferuje on wykorzystanie dodatkowych funkcjonalności, bardzo ważnych w kontekście atrakcyjności funkcji Yandex Metrica. Domyślnie są one wyłączone, dlatego przed przejściem do ostatniego kroku należy odhaczyć dedykowany im przycisk – session replay, scroll map, form analysis.

Sfinalizowanie integracji narzędzia odbywa się poprzez implementację wygenerowanego tagu na domyślnej stronie WWW, której  ruch chcemy analizować. Można to wykonać wklejając krótki fragment kodu w strukturę witryny, między znacznikami head lub body. Inną możliwością jest wykorzystanie dedykowanego pluginu, jeśli korzystamy z popularnych systemów zarządzania treścią np. WordPressa – w takim wypadku należy podać jedynie numer tagu.

 

Gotowe! Od tego momentu Yandex Metrica zaczyna zbierać dane dotyczące wizyt na stronie WWW, które będzie można w dowolnej chwili analizować. Oprócz podstawowych i niezbędnych metryk, niezbędnych dla każdego SEOwca (dostępnych również dla użytkowników Google Analytics), wachlarz dodatkowych możliwości jest imponujący.

Funkcje Yandex Metrica

Interfejs Yandexa jest intuicyjny, dzięki czemu użytkownik pierwszy raz korzystający z tego narzędzia będzie w stanie szybko dostrzec funkcje udostępnione do wykorzystania. W celu analizy danych dotyczących ruchu organicznego, konwersji, czasu ładowania strony czy ruchu mobilnego, Google Analytics sprawdza się świetnie i nie ma większego powodu, aby w tym celu zamieniać je na YM.

Wgłębiając się w to narzędzie szybko jednak można dostrzec możliwości, które przyniosą wartościowe dane do analizy na przyszłość. Jedną z nich jest funkcja odtworzenia wizyty użytkowników w formie video – dzięki tej opcji będziemy mogli przeanalizować każdy ruch kursora, np. userów którzy na stronie z jakiegoś powodu zrezygnowali z zakupu. W ten sposób istnieje szansa na wyciągnięcie ważnych wniosków dotyczących UX witryny, które będą mogły bezpośrednio przyczynić się do poprawy kluczowych konwersji.

Zakładka „Session Replay” oprócz filmu udostępnia informacje takie jak godzina wizyty, źródło wejścia (np. organiczne – wyszukiwarka), kraj, przeglądarka i system operacyjny z którego korzysta użytkownik, ilość sesji i czas spędzony na stronie.

 

  • Link Map, podkreślająca w różnych kolorach najczęściej klikane linki na stronie wraz z podstawowymi informacjami o nich:

 

  • Click map, obrazująca najczęściej klikane miejsca wewnątrz witryny:

 

  • Oraz scroll map, dzięki której możemy analizować głębokość scrollowania strony przez użytkowników:

 

Ciekawą funkcją dostępną wewnątrz narzędzia jest możliwość wygenerowania raportu „Ad blocker”, który dostarcza informacji odnośnie wizyt, podczas których użytkownicy mieli zablokowane reklamy. Dzięki niemu możemy zbadać jaki wpływ na długość pobytu, współczynnik odrzuceń oraz głębokość scrollowania mają banery reklamowe zawarte wewnątrz witryny. Za pomocą jednego kliknięcia możemy również szybko przejść do sesji video zawierających (lub nie) treści marketingowe.

Powyższe funkcje są dostępne również za pośrednictwem innych narzędzi czy wtyczek, natomiast Yandex Metrica udostępnia je wszystkie w jednym miejscu, co bez wątpienia wpływa na komfort i szybkość analizy poszczególnych danych – szczególnie biorąc pod uwagę fakt jak krótki okres czasu przebiega od założenia konta do możliwości badania pierwszych zebranych informacji.

Ważnym elementem pozycjonowania stron internetowych jest content marketing. YM oferuje przejrzysty panel prezentujący statystyki dotyczące treści dystrybuowanej wewnątrz witryny (np. w formie bloga). Odpowiednio skonfigurowany, udostępni nam informacje takie jak liczba wyświetleń artykułu,  ilość użytkowników wewnątrz danego wpisu, długość czytania, procent pełnych przeczytań tekstu oraz scrollowania do dołu strony, recyrkulacja i odsetek odsłon na urządzeniach mobile.

Strony wykorzystujące wewnątrz swojej struktury formularze, będą w stanie za pomocą Yandex Metrica analizować proces ich wypełniania przez użytkowników. Dzięki tej funkcji w szybki sposób możemy się dowiedzieć np. ile osób które dokonały interakcji z tym elementem witryny, ostatecznie wypełniło wszystkie informacje i wysłało dane.

 

Yandex Metrica – lista zalet

Jedną z najważniejszych korzyści dotyczących tego narzędzia, jest możliwość kontrolowania samplingu danych. Funkcja ta szczególnie powinna ucieszyć marketerów, którym zależy aby raporty eksportowane przez Metricę bazowały na wszystkich zebranych przez tag danych, a nie tylko określonym ich procencie. Opcja wykorzystania 100% danych jest dostępna zawsze, niezależnie od objętości danych.

Do innych wartościowych zalet Yandex Metria należy:

  • gromadzenie statystyk wielu stron internetowych za pomocą jednego tagu i ekspozycja ich w jednym raporcie,
  • kustomizacja wszelkich raportów, aby spełniały określone oczekiwania zarówno od strony zawartych danych jak i wyglądu szablonu,
  • prosty, intuicyjny interface,
  • click path analysis – funkcja podobna do raportu „zmiany w zachowaniu” od Google Analytics, która pokazuje drogę użytkownika pomiędzy poszczególnymi podstronami,
  • wizualizacja lejka konwersji,
  • SOS via SMS, czyli powiadomienia o problemach na stronie bezpośrednio na telefon kontaktowy,
  • szybka konfiguracja i możliwość natychmiastowej pracy,
  • całkowicie za darmo!

Search Engine Optimization wymaga kreatywności i indywidualnego podejścia, dlatego warto wykorzystać każde narzędzie umożliwiające lepsze zrozumienie danej witryny. Wszystkie wyżej wspomniane funkcje Yandex Metrica możesz sprawdzić bez zakładania konta dzięki dostępnej opcji demo tutaj.

Poszukujesz sprawdzonej agencji SEO, która zadba o widoczność Twojej firmy w internecie? Zobacz jakie usługi SEO oferujemy i wypełnij brief !

 

Wróć do bloga

Tags: , , , ,

Zobacz także:


Dlaczego firmy wybierają Google Analytics 360

 
Rok 2018 przyniósł premierę Google Marketing Platform. Technologicznie i koncepcyjnie odchodzimy od rozproszonego zestawu narzędzi, a zmierzamy do spójnego pojmowania i realizowania zadań i celów marketingu. To niewątpliwie jest odpowiedź na ewo…

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF