Wróć do bloga

Zmiany w regulaminie Facebooka – przeczytaj przed 25 maja

Dominika Chachuła, Aleksandra Szymańska

Każdego dnia spotykamy się ze swoimi znajomymi na Facebooku, wymieniamy się opiniami, nawiązujemy kontakty, wyszukujemy interesujące informacje. Chcąc zwalczać nadużycia w obrębie ponad dwumiliardowej społeczności, a także odpowiedzieć na kryzys wizerunkowy, serwis opublikował nowy regulamin. Rozpoznawanie twarzy, nadawanie statusu opiekuna konta, wyrzucenie negatywnych komentarzy – co tak naprawdę zmienia regulamin?

Warto wspomnieć, że głównym celem zmiany jest ochrona danych osobowych, a także zachęcenie użytkowników do wypowiadania się w sposób kulturalny, cenzuralny, zgodny z przyjętymi standardami. Nowe zasady weszły w życie 25 kwietnia 2018 roku, a każdy użytkownik ma miesiąc czasu na zaakceptowanie regulaminu (czyli do dnia wejścia w życie przepisów RODO).

Aktualne Standardy społeczności zostały spisane na 26 stronach, a z całym regulaminem można zapoznać się  – pod tym linkiem. W zbiorze zasad, szczegółowo opisano, co użytkownikowi wolno, a co jest zupełnie zabronione na łamach serwisu. Równocześnie zaktualizowano również pozostałe dokumenty tj. Zasady dotyczące danych oraz Zasady stosowania plików cookie. 

Po rozpoczęciu przeglądu nowych standardów na Facebooku jesteśmy informowani o tym, że w przypadku części zmian mamy możliwość odmówić i nie wyrazić zgody na ich wprowadzenie na naszym profilu. Pojawiła się między innymi opcja włączenia lub wyłączenia technologii rozpoznawania twarzy. Według komunikatu wspomniana funkcja ma pełnić rolę zabezpieczenia  („chronić cię przed nieznajomymi wykorzystującymi twoje zdjęcia, znajdować oraz wyświetlać zdjęcia, na których jesteś, ale cię na nich nie oznaczono”).

Jak działa funkcja rozpoznawania twarzy?

Po akceptacji tej opcji nasze zdjęcia oraz filmy mają zostać przeanalizowane w celu stworzenia odpowiedniego szablonu, który będzie następnie wykorzystywany do poszukiwania fotografii oraz animacji, na których możemy się znajdować. Kolejną opcją, w której mamy prawo wyboru jest możliwość wykorzystywania danych użytkowników w celach reklamowych. Chodzi tutaj głównie o poglądy polityczne, religię oraz informacje uzyskane z zewnętrznych aplikacji i stron. W regulaminie pozostawiono punkt dotyczący wykorzystywania informacji o zachowaniu użytkowników w obrębie platformy Facebook. W tym przypadku zgoda musi zostać wyrażona, w przeciwnym razie użytkownik nie będzie mógł dalej korzystać z serwisu.

Rozpoznawanie twarzy to nowa opcja w ustawieniach konta

 

Rozpoznawanie twarzy analizuje wyłącznie zdjęcie profilowe

 

 Mowa nienawiści i negacje – nie na Facebooku

Jednak najwięcej kontrowersji budzą kary za używanie niektórych zwrotów – oprócz banów za, co zrozumiałe, groźby i nakłanianie do popełnienia przestępstwa, w nowym regulaminie znalazły się takie zwroty, jak: „nie lubię…”, „nienawidzę…”, „X są najgorsi”. Oczywiście, nie są to treści zakazane, ale „budzące zastrzeżenia”. Można więc spodziewać się, że komentarz czy post o takiej treści będzie budził wątpliwości botów, sprawdzających treść. Bez paniki – nie oznacza to, że każda treść tego typu zostanie od razu usunięta: Standardy Społeczności jasno mówią o tym, że te treści nie mogą być umieszczane w kontekście, z którego wynika, że propagują nienawiść. Stwierdzenie „nie lubię brukselki” prawdopodobnie nikogo nie zdziwi.

Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi Standardami społeczności Facebooka.

Profil użytkownika po śmierci

Dotychczas po śmierci użytkownika, prywatny profil zostawał usunięty lub nadawano mu status In memoriam („ku pamięci”). Problemem, z którym Facebook mierzył się od początku istnienia było efektywne weryfikowanie prawdziwych informacji – stąd prośby o np. akt zgonu użytkownika. Nowy regulamin wprowadza proste rozwiązanie: użytkownik może ustawić Opiekuna konta, czyli osobę, którą po swojej śmieci upoważnia do zarządzania profilem. Warto wiedzieć, że Opiekun nie może odczytywać wiadomości, usuwać i dodawać znajomych, ani edytować starych postów. Może jedynie pisać posty na tablicy, które automatycznie będą „przypięte”.

Jak ustawić Opiekuna konta? Funkcja znajduje się w zakładce „Ustawienia ogólne”, następnie „Zarządzaj kontem”.


Jak ustawić opiekuna konta na Facebooku?


Co z fake newsami?

Fake news, a właściwe false news, to treści zawierające nieprawdziwe dane lub informacje. W nowym regulaminie został im poświęcony jeden akapit. Choć portal zawsze walczył z fałszowaniem informacji, w tym przypadku Facebook pozostawił sobie furtkę, tłumacząc, że nie wszystkie treści tego typu będą usuwane. Chodzi tutaj głównie o publikacje mające humorystyczny, ironiczny wydźwięk. Cytując: „fałszywe informacje od satyry czy zwykłych opinii oddziela cienka linia. W związku z tym nie usuwamy fałszywych informacji z Facebooka, tylko w znacznym stopniu ograniczamy ich zasięg, wyświetlając je niżej w Aktualnościach”.

Jakie kary czekają nas za złamanie zasad nowego regulaminu?

W nowych Standardach korzystania z serwisu mamy wymienione cztery rodzaje sankcji: ostrzeżenie, ograniczenie w publikacji treści, wyłącznie profilu, a w ostateczności powiadomienie organów ścigania. Ostatnia sankcja może być wykorzystana w przypadku zaistnienia poważnego ryzyka szkody (szczególnie fizycznej) lub bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego.

 

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF