Wróć do bloga

Zrozumieć Googlebota…

Redakcja

Teoretycznie wiemy, że Google ‘podejmując decyzję’ o częstotliwości wysyłania Googlebota na strony danego serwisu bierze pod uwagę wiele czynników, takich jak link popularity domeny danej podstrony, liczba linków wewnętrznych do podstrony, częstotliwość zmian na danej stronie, obecność i priorytety xml-owych sajtmap i in. Ale… jak to wygląda w praktyce?

Przeprowadziliśmy badanie na serwisie http://www.morusek.pl/ notując każdą wizytę Googlebota na stronie – jej datę i czas oraz stronę docelową. Badanie trwało 30 dni.
Częstotliwość wizyt Googlebota
Przede wszystkim okazało się, że jest tylko kilka stron o częstotliwości ponadprzeciętnej i cały długi ogon – dziesiątki tysięcy – sporadycznie odwiedzanych podstron. Googlebot najczęściej odwiedza stronę główną – ponad 20 razy dziennie, oraz podstrony popularnych kategorii (np. ‘Sprzedam psa’, ‘Oddam psa’) – około 15 razy dziennie. Pozostałe strony odwiedzane są od trzech razy dziennie do jednej wizyty na cały czas badania.

W sumie, wszystkich unikalnych stron odwiedzonych przez robota było ponad 370 tysięcy, a wszystkich odwiedzin dziennie 18 360. To świadczy o rozmiarze długiego ogona – trzy najpopularniejsze strony zgromadziły jedynie 0,27% odwiedzin. Dowodzi to również tego, jak rzadko Googlebot odwiedza większość stron. Tych o częstotliwości wizyt raz dziennie lub częściej jest mniej niż 100, czyli niecałe 0,03%.
Co częstotliwość wizyt oznacza dla nas?
Jeżeli Googlebot odwiedza nasze strony wystarczająco często, może szybko znaleźć i zaindeksować nowe treści. Ma to szczególne znaczenie w przypadku serwisów z często aktualizowaną lub dodawaną treścią – dla serwisów ogłoszeniowych, czy portali informacyjnych – z codziennie dodawanymi artykułami. Na przykład jeżeli strona kategorii odwiedzana jest raz dziennie, w jeden dzień dodawanych jest 20 ogłoszeń, a na jednej stronie widocznych jest ich tylko 10, wtedy pomiędzy poszczególnymi wizytami robota dodawanych jest więcej ogłoszeń, niż robot Google może zaindeksować. Rezultatem są braki w indeksacji poszczególnych stron, a w efekcie niższy ruch organiczny.
Częstotliwość wizyt Googlebota ma też znaczenie w przypadku wdrażania na serwisie zmian, które są istotne dla wyszukiwarek. Zaindeksowanie wszystkich stron z danego szablonu, na którym została wdrożona zmiana może zająć nawet ponad miesiąc dla mniej popularnych podstron.

Jak poprawić częstotliwość wizyt Googlebota
Częstotliwość wizyt robotów Google zależy między innymi od liczby linków prowadzących do danej strony. Aby sprawić, by Googlebot odwiedzał daną stronę częściej, musimy zwiększyć liczbę prowadzących do niej linków zewnętrznych oraz poprawić linkowanie wewnętrzne w ramach związanych tematycznie podstron – na przykład poprzez wprowadzenie okruszków (breadcrumbs), bądź usprawnienie hierarchii linków w menu.
* * *
W kolejnym artykule przedstawimy wyniki badania zależności częstotliwości wizyt Googlebota od poszczególnych czynników.


Jacek Tkaczuk

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF