Wróć do bloga

Google Merchant Center – czyli jak wykorzystać potencjał prezentacji produktów w organicznych wynikach wyszukiwania.

Joanna Kacprzak-Kowalska, Karolina Cota

O tym, że Polacy oszaleli na punkcie zakupów przez Internet nie trzeba nikogo przekonywać. Co roku odsetek osób dokonujących zakupów w ten sposób stale rośnie. Według raportu Gemius w zeszłym roku było to aż 62% internautów. W związku  z tym reklamy produktowe w Google Merchant Center stały się chlebem powszednim dla dużej części sprzedawców. Już niedługo Google wprowadzi możliwość prezentowania produktów dla wszystkich reklamodawców bez opłat. Zobacz jak możesz wykorzystać nowość Google i zwiększyć widoczność produktów w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Zakupy Google – jak to działa obecnie?

Zakupy Google to nic innego jak kampanie produktowe wyświetlane na podstawie wyszukiwanych przez użytkownika słów kluczowych mające na celu zwiększenie konwersji. Rozwiązanie to jest dedykowane dla sklepów internetowych, które dzięki temu formatowi mogą prezentować swoje produkty wraz z ceną, opinią oraz informacją o dostępności produktu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Aby móc prezentować swoje produkty w takim formacie należy posiadać konto w Google Merchant Center, do którego wgrywany jest tzw. feed produktowy. Jak widać reklamy te nieco różnią się od formatów jakie znamy ze standardowych reklam Google Ads:

Reklamy produktowe nazywane także reklamami PLA (Product Listing Ads) to szansa na wyższą sprzedaż i dotarcie do użytkownika z produktem, którego realnie poszukuje. Niedawno Google ogłosił zmianę, dzięki której docieranie do potencjalnych klientów za pomocą „boxów produktowych” znanych dotychczas jedynie z reklam będzie możliwe także poprzez organiczne wyniki wyszukiwania. 

Czym jest Google Merchant Center?

Google Merchant Center to jedna z usług Google, dzięki której możemy przesłać informacje o naszym sklepie oraz o produktach, które w nim znajdziemy. Pamiętajmy o tym, że musimy posiadać konto Google (np. Gmail) w celu rejestracji w GMC. Następnie logujemy się do konta i przechodzimy do witryny merchants.google.com.

Pierwszym krokiem po zalogowaniu się do Google Merchant Center jest wybór kraju, w którym zarejestrowana jest nasza firma. Uwaga: Jest to bardzo ważne, ponieważ nie możemy później dokonywać zmian. Od wyboru kraju zależy dostępność programów do których możemy dołączyć w ramach GMC.   

W sekcji Ustawienia (ikona klucza)  – Ustawienia konta, należy wybrać odpowiedni język oraz strefę czasową. W sekcji Informacje o firmie – Witryna, obowiązkową czynnością jest weryfikacja naszej witryny i zgłoszenie praw do niej. Po wpisaniu nazwy strony internetowej i jej zweryfikowaniu przez Google, adres URL witryny zostanie powiązany z kontem Merchant Center.

Kolejnym bardzo ważnym elementem jest wpisanie nazwy naszej firmy. Nazwa będzie wyświetlać się w reklamach, w związku  z tym, musimy pamiętać o kilku zasadach:

  • nie używaj symboli, znaków interpunkcyjnych oraz wielkich liter,
  • nazwa powinna być krótka; zbyt długa nazwa zostanie zastąpiona adresem URL Twojej witryny,
  • nazwa nie powinna zawierać przyrostków typu S.A., informacji o promocjach oraz numeru telefonu.

Oprócz powyżej wymienionych rekomendacji, należy również uzupełnić adres firmy oraz dodać logo w sekcji Promowanie marki – logo w formacie kwadratowym, które będzie pojawiać się na dużym ekranie oraz logo w formacie prostokątnym dla małych ekranów. 

Wymagania techniczne logo:

  • format: PNG, SVG,
  • maks. rozmiar: 5 MB,
  • wymiary min. logo kwadratowe: 500 x 500 pikseli, logo prostokątne: 1000 x 500 pikseli,
  • wymiary max. logo kwadratowe: 2000 x 2000 pikseli, logo prostokątne: 2000 x 1000 pikseli,
  • proporcje: logo kwadratowe 1:1, logo prostokątne 2:1

Gdy konto Google Merchant Center zostanie skonfigurowane, możemy dodać plik z produktami dostępnymi w sklepie, które chcemy promować. Plik powinien być zapisany w formacie jako jeden z poniżej podanych plików z odpowiednim rozszerzeniem:

  • .gz: GNU zip, skompresowany TSV (zalecane) lub XML;
  • .txt: TSV;
  • .xml: XML;
  • .zip: zip, skompresowany TSV lub XML;
  • .bz2: bzip2, skompresowany TSV lub XML.

Nowości na karcie Zakupy Google

Google w ostatnim czasie ogłosiło dużą zmianę w działaniu karty Zakupy Google. Do tej pory wyświetlać się tam mogły tylko reklamy produktowe. Już niedługo ma się to zmienić i na karcie pojawią się także produkty z organicznych wyników wyszukiwania. Obecnie dostępne jest to jedynie w Stanach Zjednoczonych, jednak Google informuje o wprowadzeniu tej nowości na całym świecie do końca roku. Aby wyświetlać produkty na karcie Zakupy Google bez opłat należy tak jak w przypadku działań reklamowych założyć konto Google Merchant Center (jeśli dotychczas nie było założone) oraz wgrać feed produktowy z aktualną ofertą produktów. To właśnie stąd będą pobierane dane o produktach wyświetlanych w Zakupach Google. 

Rejestracja oraz wgranie feedu produktowego nie wymusza jednak korzystania z reklam Google Ads. To od użytkownika zależy, czy chce zainwestować w reklamę czy też nie. Mimo to, można spekulować, że wydatki na reklamy Google wzrosną m.in. dlatego, że użytkownicy, którzy dotychczas nie mieli konta, teraz, aby móc wyświetlać swoje produkty w karcie Zakupy Google je założą. A wtedy już tylko jeden krok ich dzieli od inwestycji w reklamy. 

Inwestycja w reklamy, w SEO czy synergia tych działań – jaką strategię obrać?

Nowości jakie zostaną już wkrótce wprowadzone na karcie Google Zakupy sprawią, że wiele firm zacznie zastanawiać się, jaką strategię obrać? Czy nadal opłacalne jest inwestowanie w reklamy PLA, jeśli można te produkty bezpłatnie promować w organicznych wynikach wyszukiwania? Warto zaznaczyć, że według informacji jakie podaje Google na karcie wciąż będą wyświetlały się reklamy PLA, a także reklamy w formie tekstowej. Będą one widoczne na samej górze oraz na dole wyników wyszukiwania. Widoczność tych reklam nie zmienia się w przypadku głównej strony wyników wyszukiwania. Znaleźć je można na górze oraz z prawej strony.

Jest to jeden z powodów, dla którego nie warto rezygnować z tej formy promocji. Z drugiej strony mając gotowy feed produktowy przesłany w Google Merchant Center nic nie stoi na przeszkodzie, aby zoptymalizować produkty pod kątem organicznych wyników wyszukiwania. Tym sposobem stosując synergię działań SEO oraz PPC można wykorzystać maksymalny potencjał sprzedażowy tego kanału.

Jak zoptymalizować produkty wyświetlane w karcie Zakupy Google pod kątem SEO?

Aby w pełni wykorzystać potencjał jakie niosą ze sobą zmiany na karcie Zakupy Google nie wystarczy jedynie założyć konta na Google Merchant Center i przesłać feedu produktowego. Należy również odpowiednio zoptymalizować produkty, by mieć szanse osiągać wysokie wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania. Na co zatem należy zwrócić uwagę? 

  • Nazwa produktu – to jeden z kluczowych czynników. Należy przeprowadzić dokładną analizę fraz, by możliwie jak najdokładniej dopasować nazwę produktu do tego czego realnie poszukuje kupujący.
  • Zróżnicowanie produktów – Google umożliwia urozmaicenie wyglądu produktu dzięki wdrożeniu promocji, ocenom produktów czy opiniom konsumentów. Takie działanie pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji, a także wpłynąć na zwiększoną konwersję. 
  • Zdjęcia dobrej jakości – to one przyciągają uwagę kupujących. Należy zatem dbać, aby zdjęcia były możliwie najwyższej rozdzielczości. 
  • Zgodność danych produktów z danymi na stronach docelowych. Jest to istotne, ponieważ rozbieżności w tych danych mogą skutkować wysokim bounce rate strony docelowej produktu. 
  • Cena – jest to czynnik, który jest istotny szczególnie podczas stosowania przez kupujących sortowania po cenie. W takiej sytuacji produkty o najniższej cenie będą na szczycie wyników wyszukiwania.

Analiza prowadzonych działań

Wraz z wdrożeniem nowych możliwości Google umożliwi także monitorowanie osiąganych efektów.
W tym celu możliwe będzie analizowanie wyników za pomocą raportów dostępnych w Google Merchant Center. Dedykowany panel ma się znajdować w zakładce Wyniki, a następnie należy wybrać Panel dostępny po lewej stronie. 

Wyniki analizować można także za pomocą Google Analytics, ponieważ produkty prezentowane bez opłat będą traktowane jako wyniki organiczne.

Podsumowanie

Zmiany, które niedawno ogłosił Google to szansa na maksymalizacje zysku ze sprzedaży produktów w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto zatem śledzić na bieżąco informacje, dotyczące tego wdrożenia, a także już teraz rozpocząć przygotowania m.in. poprzez założenie konta  w Google Merchant Center oraz stworzenie feedu produktowego, jeśli dotychczas nie były prowadzone płatne kampanie produktowe.

 

Wróć do bloga

Tags: , , , ,
Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF