Wróć do bloga

Podsumowanie i trendy content marketingu 2020/2021. Komentarz eksperta Bluerank

Dominika Paruszewska

Komentarz na temat najważniejszych wydarzeń content marketingu w 2020 roku oraz wyzwań na 2021 rok, dla portalu nowymarketing.pl przygotowała Dominika Paruszewska, Head of Content Bluerank. Aby zapoznać się z opiniami innych ekspertów branżowych kliknij TUTAJ

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2020 roku w Polsce

Rok 2020 zostanie zapamiętany jako rok-który-zmienił-wszystko: począwszy od sposobu w jaki żyjemy, pracujemy i komunikujemy się z innymi, przez formy spędzania wolnego czasu, a nawet język, jakiego używamy. Był to też rok, który sprzyjał większej refleksji, dawał przestrzeń na zwolnienie tempa, zachęcał do zwrócenia się ku empatii, okazywania wsparcia, angażowania się w sprawy wspólnoty. Nie inaczej było w content marketingu.


IKEA: “Ghost”

Nowy spot czeskiego oddziału Ikea, przygotowany przez agencję Triad Advertising, specjalnie na 25 listopada, Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet. Ikea znów edukuje, tym razem odchodząc jednak od swojego charakterystycznego, żartobliwego tonu i puszczania oka do widza. W swoim spocie marka porusza ważny – i nasilający się w czasach pandemii oraz izolacji – problem przemocy domowej. Przebywanie z przemocowcem pod jednym dachem to dla ofiar prawdziwy horror – i w takiej konwencji utrzymany jest przekaz. Meble są tu ledwie tłem dla całej historii, kolory zgaszone, atmosfera osaczenia – dojmująca. “Każdy dom powinien być bezpiecznym miejscem”, głosi hasło na koniec spotu. Mocne i bardzo potrzebne!


 

Łowicz i “Porady pana jesieniarza”

Kampania reklamowa marki Łowicz (z kreacją w wykonaniu Feeders Agency). Koncept oparty jest na opublikowaniu serii kilkudziesięciusekundowych spotów, w których Mirosław Zbrojewicz, aktor i brand hero marki, w ciepły, zabawny sposób radzi jak miło spędzać jesienne wieczory – przygotowując jednocześnie comfort food z wykorzystaniem produktów Łowicz, które każdy zwykle ma w domu, np. dżem truskawkowy, sos spaghetti czy kaszotto. Przekaz jest prosty, autentyczny, trafia celnie w potrzebę, żeby być dla siebie dobrym, szczególnie w ten ciemny, jesienny czas. Ja to kupuję!

„Co z tym seksem”

Pod koniec listopada ruszyła nowa aplikacja “Co z tym seksem”, stworzona przez Katarzynę Koczułap, psycholożkę i seksuolożkę, która od lat edukuje seksualnie na Instagramie. Jej misją jest zmienianie życia seksualnego Polaków na lepsze. O tym, jak bardzo taka edukacja jest potrzebna świadczy fakt, że aplikacja już bije rekordy popularności. W założeniu wiedza tam zagregowana kierowana jest dla wszystkich – niezależnie od poziomu doświadczenia. Oprócz ogólnej wiedzy na temat seksualności, aplikacja oferuje między innymi kurs poświęcony świadomej zgodzie (pojęcie, które dopiero niedawno przedostało się do szerszej świadomości), a także prezentuje zakładkę poświęconą najczęściej zadawanym pytaniom i odpowiedziom. To bardzo dobre źródło aktualnej, zweryfikowanej wiedzy, bez przekłamań i światopoglądowych ograniczeń. Polecam – dla siebie i  jako dobry punkt wyjścia w rozmowach z dorastającym dzieckiem!

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na content marketing

Stawiam na pandemię koronawirusa i pewnie nie będę w tej kwestii oryginalna. Wszechobecność, chciałoby się wręcz rzec totalitaryzm wirusa w jego wpływie na niemal każdą dziedzinę naszego życia sprawił, że w 2020 roku nie mówi się praktycznie o niczym innym. Niemal wszystkie aktywności związane z pracą, wypoczynkiem czy edukacją przeniosły się do internetu. Ogromnie wzrosła popularność wszelkich podcastów i live streamingów, by ostatecznie stać się wiodącym trendem 2021. Pandemia wpłynęła też bardzo na sam język przekazywanych treści. Wydaje się, że akronim E-A-T (Expertise – Authority – Trust), zasada, zgodnie z którą algorytm Google ocenia wiarygodność strony, w przypadku języka komunikacji można czytać jako Empathy – Adaptation – This is the right thing to do! Spójność spersonalizowanego przekazu we wszystkich kanałach dystrybucji, pokazanie “ludzkiej twarzy” marki i zaangażowanie się w kwestie społeczne, to bezpośredni wpływ pandemii na język content marketingu w 2020 roku. Mam nadzieję, że ten trend się utrzyma.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2021 roku

Wspomniana już popularność live streamingów paradoksalnie przyczyniła się także do stopniowego przesytu formami przekazu tego rodzaju. Wszechobecność, a nawet nadmiar podcastów, webinarów i live streamingów przyniosła efekt bombardowania contentem, a w konsekwencji mogła skutkować zamrożoną przyswajalnością na jakikolwiek przekaz, czyli content blindness. Największe wyzwania stojące przed markami w kolejnym roku to zwinne podejście w aktualizacji promowanych treści (podejście data-driven, śledzenie trendów) i personalizacja przekazu, tak, by czas spędzony na konsumpcji treści niósł ze sobą dla użytkownika wymierną wartość.

Nowinki technologiczne a content marketing w 2021 roku

Przejawem zwinnego podejścia w content marketingu jest też wzrastająca popularność trendu no-code, który umożliwia pracę na narzędziach cyfrowych bez znajomości kodowania. No-code pozwala np. tworzyć mobilne aplikacje nie używając języka programowania, tylko specjalnych narzędzi jak Zapier, Airtable, JotForm, Shopify. To pozwala oszczędzić czas, który można spożytkować choćby na pracę nad skuteczniejszą strategią dotarcia do odbiorców z przekazem marki, ale przede wszystkim pozwala wykonać pracę marketerom bez konieczności angażowania działu IT i twardych umiejętności developerskich.

Wróć do bloga

Tags: , , ,

Zobacz także:


Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF