Wróć do bloga

R&D w marketingu – komu to potrzebne?

Jacek Tkaczuk

Działy R&D zwykle biorą udział w tworzeniu nowoczesnych materiałów, badań z zakresu medycyny i biotechnologii. Dla wielu krajów, które chcą utrzymać status pionierów innowacji jest to znacząca inwestycja: USA wydaje na ten cel 2,7% PKB, a Korea Południowa – 4,5% PKB1 . O ile potrzeba innowacji w dziedzinach takich jak medycyna, militaria czy technologie wydaje się zasadna i logicznie umocowana, jej obecność w segmencie działań marketingowych może budzić zdziwienie. Czym zajmuje się dział R&D robi w marketingu? O tym – poniżej.

Research and development, czyli dosłownie, „badania i rozwój” – to wszelkie działania, które zajmują się optymalizacją technologii oraz sprawdzaniem hipotez postawionych przez praktyków. Dlaczego agencje marketingowe postanowiły inwestować w R&D? Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba zacząć od tego, co dzieje się aktualnie w marketingu digitalowym.

Big data i personalizacja

Wiele firm skupia się na końcowych decyzjach zakupowych konsumentów – nie bez powodu mówi się, że „klient głosuje portfelem” ,i na tej podstawie decyduje o popularności, a nawet promocji, produktów. Oprócz badania liczby zakupionych produktów, wykorzystuje się m.in. badanie grup focusowych, metodę wywiadu czy ankietową, symulacje albo inne techniki eksperymentalne oraz sondaże.

Jednocześnie, w ciągu trzydziestu lat zmieniliśmy podejście do komunikacji – aktualnie brak dostępu do internetu jest równoznaczny z wykluczeniem społecznym. Reklamy zmieniają podejście do samego formatu – jako marketerzy online mamy więcej możliwości obserwacji grup (a nawet konkretnego odbiorcy), do których kierujemy komunikat. Analizowanie każdej informacji o użytkowniku prowadzi do zebrania dużych, zmiennych zbiorów danych, które nazywamy big data.

Żeby wyobrazić sobie ogrom tych zbiorów, dobrze przypomnieć o liczbie użytkowników: w 2018 roku Digital Report podawało, że 4 miliardy ludzi na świecie mają dostęp do internetu2. Polacy spędzają w sieci prawie 6 godzin dziennie, a 72% internautów w Polsce używa codziennie mediów społecznościowych3. Jednocześnie, 60% firm na świecie deklaruje, że zbiera dane. To o wiele więcej informacji, niż jesteśmy w stanie przeanalizować manualnie.

Marketing w XXI wieku – reklamy zależne od technologii

Po lewej stronie reklama z 1929, po prawej – 2019. Temat podobny, ale różnica w komunikacji widoczna gołym okiem 🙂 Źródło: http://bc.radom.pl/dlibra/publication/28437/edition/27469/content?ref=desc

Uzależnienie marketingu od technologii spowodowało, że potrzebne stały się nowe, często autorskie, narzędzia do analizy użytkowników, automatyzacji, wspierania pracy osób zajmujących się reklamą czy automatyzacji procesów. Biznes, w naturalny sposób łączy się z rozwojem – w tym przypadku też nie jest inaczej. Przez ostatnie lata, postęp technologiczny stał się dużo szybszy i bardziej zaawansowany, więc na rynku pojawiły się nowe, także ogólnodostępne rozwiązania, które ułatwiają zarządzanie dużymi zbiorami danych: technologie cloudowe, machine learning, artificial intelligence (AI), języki programowania czy frameworki.

Z drugiej strony, liczba narzędzi i rozwiązań wymaga dogłębnej analizy. Trudno wymagać, żeby każdy przedsiębiorca czy marketer był ciągle na bieżąco z każdym dostępnym rozwiązaniem i w ułamku sekundy podejmował decyzje o optymalizacji – całe szczęście, są działy R&D.

Rola R&D w agencjach marketingowych

Choć osoby zatrudnione przez agencje marketingowe w działach R&D nie zajmują się na co dzień testowaniem Wielkiego Zderzacza Hadronów ani nie badają wpływu leków na komórki, budują zaś narzędzia, które ułatwiają poszukiwanie, automatyzowanie i przekaz informacji. Wielkie zbiory danych trzeba przesiać przez odpowiednie sito, a do tego trzeba wiedzy i narzędzi.

Oprócz wspomnianego zakresu prac, do obowiązków działu ł R&D należy także sprawdzanie hipotez założonych w działaniach (np. sprawdzaniem, który kanał komunikacji jest efektywny. Wbrew pozorom, nawet Facebook nie zawsze jest najlepszym wyborem) oraz weryfikowaniem, a nawet prowadzeniem badań marketingowych.

To czym właściwie zajmuje się R&D w Bluerank?

Dział R&D Bluerank (2019).

Zajmujemy się także dostarczaniem różnych innych rozwiązań, które pomagają naszym Partnerom korzystać z rozwijających się technologii. Podejmujemy się także działań, których celem jest analiza, np. konkurencji oraz wizualizacja danych (tworzenie zautomatyzowanych raportów).

 

Zobacz pełną listę stworzonych przez nas narzędzi

 

Rzecz jasna, nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić na założenie działu R&D – jest to w pełni naturalne. Dlatego czasami warto spojrzeć na ofertę technologiczną agencji marketingowych albo innych podmiotów zajmujących się reklamą. Narzędzi na rynku jest mnóstwo – dobrze mieć kogoś, kto zna ich działanie „od kuchni” i może podzielić się cenną wiedzą.

 

Przypisy:
1 https://data.oecd.org/rd/gross-domestic-spending-on-r-d.htm
2 http://www.benchmark.pl/aktualnosci/ile-osob-ma-dostep-do-internetu-na-swiecie-juz-ponad-4-miliardy.html
3 https://mckinsey.pl/publikacje/raport-cyfrowi-polacy-przyspieszenie-e-rewolucji/

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF