Wróć do bloga

Remarketing na Facebooku – od czego zacząć?

Marta Wodzyńska

Szukasz skutecznego sposobu na przywrócenie utraconej sprzedaży? Chcesz dotrzeć z komunikatem do osób, które wcześniej miały styczność z Twoją marką i były nią potencjalne zainteresowane? W moim artykule przybliżę Ci kwestię remarketingu na Facebooku oraz pokażę jak w kilku krokach stworzyć kampanię skierowaną do osób powracających na Twoją witrynę. Weź los firmy w swoje ręce, postaw na REMARKETING i zapomnij o porzuconym koszyku.

Gdy potencjalni klienci pojawią się na Twojej witrynie po raz pierwszy, bardzo możliwe, że nie od razu kupią to, co sprzedajesz. To, co najprawdopodobniej zrobią, to porzucenie strony i przeprowadzenie dalszego researchu. Nabywcy lubią mieć wybór, analizując kilka różnych ofert jednocześnie. Tak więc bardzo możliwe, że tylko część z nich dokona zakupu podczas pierwszej wizyty w Twoim sklepie. Może zdarzyć się tak, że na dalszym etapie poszukiwań, nie znajdując satysfakcjonującej ich oferty, wrócą z powrotem na stronę Twojej firmy. Jednak mogą też więcej jej nie odwiedzić. Czy warto ryzykować? Jeśli jako reklamodawca nie chcesz pozostawić tej decyzji przypadkowi, postaw na REMARKETING i wróć z ponownym komunikatem do osób, które miały wcześniej styczność z Twoją marką. Dzięki uruchomieniu odpowiednio skonfigurowanej kampanii remarketingowej będziesz na dobrej drodze, aby przywrócić utraconą sprzedaż i pozyskać klientów na długie lata.

Czym jest remarketing na Facebooku?

Tak jak wspomniałam, remarketing to nic innego jak powrócenie z komunikatem do osób, które odwiedziły Twoją stronę www, sklep, aplikację lub weszły w interakcję z Twoją marką na Facebooku czy Instagramie. To także powrócenie do odbiorców, którzy nabyli już Twój produkt, w celu zachęcenia ich do ponownego zakupu tego samego dobra lub przedstawienia odbiorcy dobra komplementarnego.

Korzyści dla firm z prowadzenia kampanii remarketingowych

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego warto stosować kampanie retargetingowe, oto najważniejsze powody:

  • Dzięki remarketingowi docierasz do osób, które już znają Twoją markę i produkt. Możesz np. przypomnieć odbiorcy o produkcie, który dodał do koszyka, ale się na niego nie zdecydował.
  • Remarketing daje możliwość pokazania użytkownikowi produktu uzupełniającego jego poprzednie zakupy.
  • Kampanie remarketingowe pozwalają segmentować odbiorców według ich zachowań – możesz tworzyć bardziej spersonalizowane i trafne reklamy.
  • Z tych powodów kampanie remarketingowe na Facebooku mają zwykle niższy koszt pozyskania konwersji niż zwykłe kampanie skierowane do nowych odbiorców.

Rodzaje remarketingu w Facebook Ads

Stawiając na remarketing w obszarze Facebook Ads otrzymujesz możliwość wyboru rodzaju remarketingu, który zastosujesz w przypadku działań związanych z promocją produktów czy usług Twojej firmy. Są to:

  1. Remarketing manualny – związany z ręcznym ustawianiem reklam danego produktu na bazie pojedynczo wgranych grafik czy video. Sam wybierasz i tworzysz kreację, która ostatecznie pokaże się odbiorcy.
  2. Remarketing dynamiczny – działający na zasadzie algorytmu, gdzie Facebook w oparciu o dane zebrane z piksela, podejmuje decyzję o tym, jak będzie wyglądała dana kreacja i jakie produkty finalnie zobaczy odbiorca (format ten zostanie omówiony z osobnym artykule).

W obydwu przypadkach manualnie uzupełniasz takie elementy reklamy, jak chociażby tekst i nagłówek czy podejmujesz decyzję o target grupie.

Grupy odbiorców

Tworzenie grupy odbiorców może odbywać się zarówno z poziomu zestawu reklam, jak i poprzez wybranie z menu zakładki Audience. W obydwu przypadkach mamy do wyboru kilka różnych opcji tworzenia grup odbiorców w remarketingu dostępnych na Facebooku, w tym m.in.: listy klientów (Customer list), ruch na stronie (Website) i aktywność w aplikacji (App activity), które sama wykorzystuję najczęściej.

  1. Lista klientów: prześlij listę e-maili klientów, które Facebook dopasuje do kont, do których chcesz prowadzić remarketing.

Może to być świetna opcja, jeśli masz konkretny segment, na który chcesz skierować promocję, np. klientów z wyższą wartością koszyka, którzy kupili określony produkt. W tym przypadku wystarczy, że utworzysz listę osób kupujących produkt XYZ powyżej danej kwoty i na nią skierujesz swoje reklamy.

  1. Ruch w witrynie: utwórz grupę remarketingową na podstawie poprzednich wizyt w witrynie.

Na przykład, jeśli sprzedajesz kosmetyki, ale chcesz, aby Twoje reklamy na Facebooku były kierowane do osób szukających wyłącznie szamponów do włosów, możesz skonfigurować odbiorców i pokazać reklamy tylko osobom, które odwiedziły strony ze słowem kluczowym „szampon” w adresie URL. Możesz też pokazać osobom, które kupiły szampon reklamy odżywek do włosów, w celu dopełnienia zakupów itd.

  1. Aktywność aplikacji: lista remarketingowa oparta na osobach, które wchodziły w interakcję z Twoją aplikacją.

Na przykład, gdy ktoś porzuci koszyk w Twojej aplikacji, możesz kierować do niego ten sam produkt i specjalny kod rabatowy. Możesz dotrzeć do osób, które niedawno otworzyły Twoją aplikację, niedawno dokonały zakupu lub zamknęły aplikację bez dokonania konwersji.

  1. Zaangażowanie: lista oparta na osobach, które angażują się w Twoje treści na Facebooku lub Instagramie.

Możesz utworzyć grupę z osób, które w przeszłości angażowały się w Twoje treści np. reagując na post czy oglądając udostępnione video. Fani, którzy już wcześniej chętnie wykazywali swoją aktywność, będą odpowiednią grupą odbiorców do kierowania takich treści także w przyszłości. Jeśli zależy Ci, by zaktywizować nieaktywnych fanów, jest to również świetna opcja. Wystarczy, że wykluczysz aktywnych odbiorców, przez co nowe reklamy trafią do osób niewykazujących aktywności w określonym czasie.

  1. Aktywność offline: odbiorcy remarketingowi na podstawie działań offline, takich jak rozmowy telefoniczne i zakupy w sklepie stacjonarnym.

Konwersje offline na Facebooku umożliwiają firmom wykorzystanie danych o wydarzeniach offline – takich jak zakupy w sklepie, rezerwacje przez telefon i potencjalni klienci – w celu wsparcia ich kampanii online. Firmy mogą połączyć swoje bazy danych CRM lub systemy POS (punkty sprzedaży) z kontem na Facebooku, aby śledzić zdarzenia offline, które nie są rejestrowane przez Pixel lub SDK na Facebooku. Łącząc dane offline z Facebookiem, możesz dynamicznie retargetować osoby, które np. zakupiły produkty w sklepie stacjonarnym.

Wszystkie te opcje są różnorodnymi sposobami zachęcania użytkowników do powrotu do Twojej witryny w celu ponownego przekonwertowania ich.

Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze

  1. Przejdź do menedżera reklam, aby utworzyć i dodać piksel Facebooka do swojej witryny. Bez dodania piksela nie będziesz w stanie śledzić, kto odwiedza Twoją witrynę i jak się zachowuje. Z zakładki menu wybierz opcję „Events Manager”:
  1. Z zakładki menu wybierz opcję „Events Manager”:

    Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.1

  2. Następnie wybierz opcję: Add New Data Source – Facebook Pixel: Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.2
  3. Dodaj swoją nazwę piksela oraz wpisz adres URL swojej witryny, aby sprawdzić opcje łatwej konfiguracji. Kliknij kontynuuj: 
    Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.3
  4. Dodaj piksel Facebooka do swojej witryny
  1. Utwórz ścieżkę remarketingową. Należy pamiętać, że skuteczny remarketing odbywa się na wielu etapach. W związku z czym komunikat pokazywany odbiorcom powinien odpowiadać etapowi lejka, na którym znajduje się dana grupa docelowa. Tradycyjny lejek konwersji ma 5 etapów (awareness -> interest -> desire -> action -> loyalty). Osoba, która zaczynała jako jednorazowy czytelnik bloga, może zostać finalnie przekształcona w klienta. Ale tylko wtedy, gdy kierujesz do nich odpowiednią ofertę we właściwym czasie. Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.4

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o doborze grup odbiorców, przeczytaj artykuł Dawida Śliwińskiego o tym, dlaczego warto korzystać z zaawansowanych opcji reklamowych na Facebook’u.

  2. Nie wrzucaj wszystkich odwiedzających do jednej grupy. Posegmentuj odbiorców remarketingowych na Facebooku, tworząc niestandardową grupę odbiorców, na którą chcesz kierować reklamy (np. na podstawie wizyt w witrynie). Pamiętaj, że w rzeczywistości wszyscy odwiedzający witrynę mają różne oczekiwania i zamiary.
  1. Wybierz z menu zakładkę „Audiences”: Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.5
  2. Wybierz „Create Audience”, a następnie „Custom Audience”: Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.6

  3. Wybierz jedną z opcji, na podstawie której chcesz utworzyć grupę odbiorców. Jeśli Twoim celem jest kierowanie reklam do osób, które odwiedziły Twoją witrynę, postaw na „Website”. Jeśli zaś interesuje Cię aktywność użytkowników w aplikacji – wybierz „App activity”: Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.7

Możesz określić parametry, które odwiedzający witrynę muszą spełnić, aby trafić do danej grupy remarketingowej. Na przykład każdy, kto odwiedził Twoją witrynę lub tylko osoby, które odwiedziły zakładki zawierające słowo „buty” w adresie URL.

  1. Określ cel kampanii. Wybierz jeden z dostępnych celów zgodnie z tym, jaki efekt chcesz osiągnąć dzięki utworzonej kampanii. Jeśli na przykład zależy Ci na pozyskaniu kontaktów, postaw na „Lead generation”: Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.8
  2. Dodaj utworzoną grupę odbiorców, dostosuj miejsce docelowe i budżet, który chcesz przeznaczyć na tę kampanię.
  1. Wybierz budżet dzienny lub całościowy: Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.9

    Dowiedz się więcej o ustalaniu i kontrolowaniu stawek.

  2. Dodaj grupę odbiorców (dostosuj pozostałe elementy takie jak: płeć, wiek, lokalizacja, język, szczegóły targetowania): Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.10
  3. Wybierz miejsca, w których chcesz pokazać się ze swoją reklamą. Masz do wyboru automatyczne umiejscowienie reklam lub manualny dobór placementów (dostępne umiejscowienia: Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network):
  1. Nie zapomnij wykluczyć osób konwertujących (wybierz Exclude). 

Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.11Wyklucz osoby, które konwertowały – nie wyświetlaj reklam osobom, które kupiły produkty z danego zestawu produktów w określonej liczbie dni. Dodatkowo, jeśli zależy Ci na dotarciu do nowych osób, możesz wykluczyć osoby z grupy remarketingowej. Prowadząc kampanie na pozyskanie kontaktów, warto wykluczyć osoby, których dane zebrałeś już wcześniej, np. poprzez zapis do newslettera. Wykluczenie między zestawami reklam daje Ci pewność, że dane grupy nie będą się na siebie nakładały. Brak wykluczeń może powodować konkurowanie ze sobą zestawów i finalnie wyższy koszt pozyskania konwersji.

  1. Przygotuj elementy niezbędne do utworzenia reklamy (grafika, teksty reklamowe, nagłówek – dopasowane do grupy odbiorców). Wybierz interesujący Cię format (karuzela produktów, zdjęcie lub video, kolekcja). 

Tworzenie kampanii remarketingowej w Facebook Business Managerze rys.12

TIP1: Swoje działanie możesz rozpocząć od przetestowania odmiennych elementów reklamy (tj. wezwań do działania, copy, nagłówków czy ofert rabatowych), aby zobaczyć, co powoduje, że ludzie wracają na Twoją stronę i dokonują zakupu. Więcej o kampaniach testowych dowiesz się TUTAJ.

TIP2: Pamiętaj o kontrolowaniu częstotliwości pokazywanych reklam. Weź jednak pod uwagę, że remarketing charakteryzuje się wyższą częstotliwością wyświetlania reklam niż prospecting (chociażby z uwagi na mniejsze grupy odbiorców). Niech Cię nie dziwi więc nieco wyższa częstotliwość, gdyż w tym przypadku jest to zupełnie naturalne.

TIP3: Jeśli chcesz zaangażować użytkowników reklamami wideo, sprawdź jak je prosto przygotować dzięki dostępnym darmowym narzędziom. Przeczytaj artykuł TUTAJ.

 

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że reklamy remarketingowe na Facebooku są jednym z kluczowych sposobów na zwiększenie sprzedaży, współczynnika konwersji i, co ważniejsze, pomogą Ci poprawić wynik finansowy Twojej firmy. Wdrożenie dobrej strategii remarketingu może zasadniczo poprawić zwrot z inwestycji w reklamę. Pamiętaj, aby utworzyć niestandardowych odbiorców dla każdej grupy osób, które chcesz ponownie przekierować, wykluczyć innych odbiorców ze swojej kampanii i zastosować ogólne sprawdzone metody, aby stworzyć atrakcyjną i skuteczną reklamę na Facebooku. Przygotuj spersonalizowany przekaz do osób, które Cię znajdą, aby zachęcić ich do dokończenia zakupu. A jeśli nadal masz wątpliwości czy takie rozwiązanie sprawdzi się także w przypadku Twojej firmy, nie bój się tego przetestować.

Wróć do bloga

Tags: , , , , , , ,

Zobacz także:


Profil marki na TikToku – czy to zagra?

TikToka nie trzeba już przedstawiać nikomu, kto choć trochę interesuje się social mediami lub ma skończone min. 9 lat. Aplikacja wyprzedziła w rekordach pobrań takich światowych gigantów jak Facebook, co nie dziwi pokolenia Z, które traktuje Facebooka tro…

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF